Sikringer stoppet taubanen

Fire av seks hovedsikringer i heisens driftssystem røk. Det var årsaken til at Fjellheisen i Tromsø ble sittende fast med 37 passasjerer ombord søndag kveld, opplyser leder for Taubanetilsynet, Roar Moe.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi vet ikke hva som fikk sikringene til å ryke, men vi har ikke funnet andre feil på anlegget. Fjellheisen er testet med full belastning, uten at vi fant noen tekniske feil, sier Moe til NTB.

Redningsvinsjene som er montert om bord i heisens to kabiner, skal nå skiftes ut, og i tillegg skal det settes inn en ekstra redningsvinsj i hver kabin. Så fort dette er på plass, har Taubanetilsynet ingen innsigelser på at Fjellheisen settes i gang igjen med passasjerer om bord, opplyser Moe.

Nye redningsvinsjer

Passasjerene ble hengende 50 meter over bakken i flere timer da Fjellheisen i Tromsø søndag ettermiddag plutselig stoppet.

Mannskapet klarte ikke å starte den igjen, og redningsvinsjen gikk varm slik at passasjerene ikke kunne fires ned til bakken. De nye vinsjene som nå skal monteres i passasjerkabinene, vil være av samme type som den som sviktet, men Roar Moe ser ikke noe problematisk i dette.

- Disse vinsjene skal holde mål så lenge de er relativt nye og godt vedlikeholdt. Vi skal imidlertid prøve de redningsvinsjene som nå blir tatt ut av kabinene, for å se om det er noen tekniske feil på dem.

- Treg varsling

- Politiet i Tromsø vil snakke med de ansatte i Fjellheisen for å få klarlagt om deres sikkerhetsrutiner ble fulgt søndag ettermiddag, opplyser stasjonssjef ved Tromsø politistasjon Kurt Pettersen til NTB.

Han støtter sin politimester, Truls Fyhn, som søndag kritiserte Fjellheisen for å ha ventet i halvannen time før politiet ble varslet.

- Jeg vet at kortvarig driftsstans kan skje i en slik heis, men når situasjonen utvikler seg til en redningsaksjon hvor passasje rene må fires ned til bakken, da skal politiet varsles med en gang, sier Pettersen til NTB.

Maskinist i båt

Han opplyser at politiet først ble varslet da en representant for Fjellheisen ringte for å be om helikoptertransport for over 70 passasjer som sto på toppen av Fløyfjellet og ventet på å komme ned.

- Vedkommende som kjørte heisen hadde ikke maskinistkompetanse, og prøvde forgjeves å få tak i Fjellheisens maskinist per telefon, opplyser daglig leder i heis-selskapet, Bjørn Jakobsen, til NTB.

Maskinisten som ble etterlyst, befant seg på det tidspunktet i en fritidsbåt som lå utenfor mobiltelefonens dekningsområde.

Bygd i 1961

Det er 15 år siden sist Fjellheisen ble nødt til å fire ut passasjerene sine, opplyser selskapet. Taubanen i Tromsø ble bygd i 1961, men har blitt oppgradert flere ganger. Driftsselskapet gjennomfører selv teknisk kontroll en gang i måneden, mens Taubanetilsynet - en underavdeling av Det Norske Veritas - fører årlig kontroll med heisanlegget.

Fjellheisen i Tromsø frakter over 80.000 passasjerer i året, og 60.000 av dem reiser i sommermånedene.

(NTB)