Siri kaprer værmenn

Kampen om værvarslingen hardner til. Siri M. Kalvig og Storm Weather Center har nå lokket til seg tre værbitte menn fra konkurrenten Meteorologisk institutt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

For Siri M. Kalvig og selskapet Storm Weather Center AS var det nødvendig å gå til hovedkonkurrenten for å finne kvalifiserte ressurser.

Meteorologer er mangelvare, tradisjonelt har veletablerte Meteorologisk institutt lagt beslag på de fleste.

Men med framtidstro og TV2-penger i potten har den lille vestlandskonkurrenten klart å lokke til seg en håndfull av dem - en forutsetning for å kunne analysere og levere værmeldinger til verdens mest værfikserte folk.
Roar Hansen, Øyvind Johnsen og Svein Are Skarstein heter de tre nyervervede analytikerne. De blir likevel ikke å se på skjermen. Den jobben er fortsatt forbeholdt Siri og jentene hennes.

Underskudd i år

Daglig leder Siri M. Kalvig og styreleder Øivind Johannessen har så langt sikret seg storkunder som TVNorge, VG og TV2. Også flere kraftmeklere og kraftselgere skal stå på selskapets kundeliste.

- Vi regner med å omsette for i overkant av ti millioner kroner i løpet av året, sier styreleder Øivind Johannessen, som også er økonomidirektør i TV2, som eier Storm.

Han tror likevel at selskapet vil gå med det han kaller «et lite underskudd» i år.

- Men markedet er stort og mulighetene mange, mener Johannessen, og spår omsetningstall opp mot hundre millioner i løpet av få år.

Men det er langt fram. Storm Weather Center har bare seks ansatte, og har reelt sett ikke vært operative i mer enn en uke. Selskapet kjøper rådata fra Meteorologisk institutt, bearbeider materialet og pakker det inn i tv-vennlig emballasje. Så langt har det vært nok til å skape et av landets mest populære tv-ansikter.

Ansiktsløftning

At Meteorologisk institutt nå skal foreta en ansiktsløftning hevder styreleder Øivind Johannessen at han setter pris på:

- Markedet er uten tvil stort nok for oss begge, forhåpentlig vil dette føre til økt oppmerksomhet om bransjen.

- Har meteorologene fra Meteorologisk institutt kanskje også bruk for å brushe seg litt opp?
- Var det et spørsmål eller et svar? sier Johannessen og ler.