TØR IKKE TIPPE: Telenors dekningssjef, Bjørn Amundsen, tør ikke spå om når problemene kan være løst.
Foto: Jan Thoresen
TØR IKKE TIPPE: Telenors dekningssjef, Bjørn Amundsen, tør ikke spå om når problemene kan være løst. Foto: Jan ThoresenVis mer

SISTE: - Betydelig lavere trafikk på kvelden

Derfor kommer flere gjennom på telefonen nå.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

MOLDE (Dagbladet):

- Trafikkpåtrykket er betydelig lavere nå i kveld, derfor kommer noen gjennom på telefon. Dagen i dag, før pinsehelgen, er en av de tre-fire travleste dagene i året. Vi jobber på spreng med alt av mannskap for å løse problemet og det er satt opp kriseberedskap gjennom hele natten. Men vi har ennå ikke løst problemet og vet heller ikke hvordan vi ligger an, sa telenors dekningssjef Bjørn Amundsen klokken 21.15 i kveld.

Telenor erkjenner at dagens kollaps i mobiltelefonnettet har utløst en krisesituasjon. Med flomkaos i store deler av Sør-Norge, er det ingen tvil om at tilliten til Telenor er tynnslitt.

Det er bare tre uker siden sist gang Telenor var lammet.

Netcom ble reddningen - Selvsagt er det et tillitsbrudd at dette skjer så tett på sist gang telenettet var nede, sier dekningssjef i Telenor, Bjørn Amundsen til Dagbladet.

Etter gjentatte forsøk på å ringe Amundsen, måtte Dagbladet til slutt gi opp. En epost ble sendt til hans adresse. Noen minutter senere ringer et Netcom-nummer til undertegnede.

- Du må ty til Netcom for å forklare hva som har rammet Telenor?

- Nå er vi i en krisesituasjon og da er det en del av kriseløsningen at vi bruker telefoner fra konkurrenter som ikke er rammet, sier han.

Server-krasj Amundsen forteller at det er en del av Telenors datasystem som har skapt dagens teleproblemer.

- Rundt klokken 13 i dag oppstod det en feil på en dataserver og den måtte startes på nytt. Etter det har vi opplevd at kapasiteten har falt drastisk. Det gjelder både datatrafikk og tale via mobilnettet. Fasttelefonene er ikke rammet, sier han.

Informasjonsdirektør i Post-og teletilsynet, Elisabeth Sørbøe Aarsæther, sier til Dagbladet at det er svært betenkelig at Telenor blir rammet av kollaps i mobilnettet, bare noen uker etter at de hevdet at slik ikke skulle kunne skje.

KRITISK: Informasjonsdirektør
Elisabeth Sørbøe Aarsæther i post-og teletilsynet Foto: PTT
KRITISK: Informasjonsdirektør Elisabeth Sørbøe Aarsæther i post-og teletilsynet Foto: PTT Vis mer

Vi syns veldig lite om at Telenor gikk ut for noen uker siden og sa at et nettsammenbrudd ikke skulle kunne skje, så skjer det igjen, bare noen uker siden det sist skjedde, sier hun og forteller at det ikke er flommen som har skapt kaoset.

- De rapportene vi har fått inn, tyder ikke på at det er flommen som har skapt dagens teleproblemer.

Må forklare seg - igjen Nå avventer hun på Telenors rapport fra dagens mobil-sammenbrudd.

- Det er vi som har tilsynet med den elektroniske kommunikasjonen i Norge. Vi har en veldig tett kontakt med Telenor på regulært basis og de skal også denne gang, som sist, redegjøre og rapportere om hva som har skjedd, avslutter hun.

Telenors dekningssjef, Bjørn Amundsen, tør ikke gi noe anslag på når telenettet kan være tilbake i fungerende stand.