STADIGE KURSENDRINGER:  kL. 08.35: vestlig kurs og mindre kollisjonsfare, kl. 09.35: stø kurs mot Valhall.155 oljearbeidere på BPs Valhall-plattform er evakuert i natt av frykt for at en drivende, 110 meter lang lekter skal kollidere. Resten blir evakuert torsdag formiddag. Foto: British Petroleum.
STADIGE KURSENDRINGER: kL. 08.35: vestlig kurs og mindre kollisjonsfare, kl. 09.35: stø kurs mot Valhall.155 oljearbeidere på BPs Valhall-plattform er evakuert i natt av frykt for at en drivende, 110 meter lang lekter skal kollidere. Resten blir evakuert torsdag formiddag. Foto: British Petroleum.Vis mer

SISTE: Evakuerer resten av oljearbeiderne. - Lekter ute av kontroll har stø kurs mot plattform

Endret kurs på en time i morges.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SISTE: Lekteren har ny kurs i retning Valhall-installasjonene, og BP Norge evakuerer nå de siste drøyt 80 om bord, opplyser selskapets pressetalsmann Jan Erik Geirmo til TV2 Nyhetskanalen klokka 10.
Tidlig torsdag morgen ble det meldt at endret kurs og dempet fart gjorde risikoen lavere for at lekteren skulle treffe noen av oljeinstallasjonene.

Men i 09.30-tiden hadde den 100 meter lange lekteren stø kurs for Vallhall, opplyser redningsleder Ben Wikøren til NTB.

- Lekteren går nå litt raskere, og sånn som det ser ut nå, kommer den til å komme så nær at de stenger ned hele produksjonen på Valhall og forbereder full evakuering, sier Vikøren. Den ubemannede lekteren, som slet seg løs onsdag kveld, var torsdag formiddag bare 13,5 nautiske mil og anslagsvis under fire timer fra Valhall, opplyser han. Det er opptil liten storm  i området.

08.35: faren redusert
Klokka 08.35 nyttårsaften er faren redusert for at den drivende lekteren i Nordsjøen vil kollidere med Valhall-plattformen, opplyser redningsleder Ben Wikøren ved Hovedredningsentralen Sør-Norge til Dagbladet.

Det er ingen personer om bord på lekteren som har slitt seg. Den er 110 meter lang, 30 meter bred og 30 meter høy og drev nordover i retning BP Norges installasjoner på Valhall-feltet

Et mannskap på 80 i tillegg til to helikopterpiloter var fortsatt om bord på Valhall ved 09-tiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

— Vi overreagerer, men vi vil heller det enn alternativet, sier pressetalsmann Jan Erik Geirmo i BP Norge, som opererer Vallhall-feltet, til NRK.Fire helikoptre ble sendt fra Stavanger lufthavn til Valhall-feltet mellom klokka 0.45 og 01.30.

Evakuering er også gjennomført like nord for Valhall, på Ekofisk-feltet, som driftes av ConocoPhillips.

- 95 av de ansatte er fløyet til land, mens de øvrige 50 er fraktet til andre plattformer i området, sier pressekontakt Tore Falck i ConocoPhillips til NRK.

Han beskriver evakueringen som et forebyggende sikkerhetstiltak.

I løpet av natta er 155 oljearbeidere evakuert, de fleste til andre installasjone på Ula- og Gyda-feltet.

Endret kurs
- Det er liten storm til sterk kuling i havområdet, men britisk redningsledelse melder at lekteren har en litt mer vestlig kurs enn tidligere i natt. Og det er foreløpig et godt tegn i forhold til kollisjonsfare, opplyser Wikøren.

Slik lekteren hadde kurs tidlig i natt, var klokka 07 antydet som et kritisk tidspunkt for sammenstøt.

Det har ikke skjedd.

Harpunplan med risiko
Valhall, som drives av British Petroleum (BP), ligger i norsk sektor av Nordsjøen, men lekteren driver i britisk sektor. Derfor blir rednignsoperasjonen ledet fra britisk side.

- Den biritske redningsledelsen ser fortsatt an værforholdene og mulighet har å få ut et helikopter med bergingsmannskap som kan fire seg ned på lekteren og feste et slep, slik at den kommer under kontroll.  Den alternative planen er skyte ut en slepeline med harpun. Men det er risikofylt og kan lage hull i skorget hvis harpunen ikke treffer eksakt, sier redningsleder Ben Wikøren.  

Den slet seg under slep, og taubåten går ved siden av lekteren, men bølger og uvær i området gjør at båten ikke får festet lekteren i slepet, sier Hansen til Dagbladet.

Det er Eide Marine som eieren lekteren.