VILLE SNAKKE OM VALGKAMP: Frp-leder Siv Jensen var mer interessert i å snakke om valgkampstrategi enn drivstoffpriser. Foto: Ralf Lofstad / Dagbladet
VILLE SNAKKE OM VALGKAMP: Frp-leder Siv Jensen var mer interessert i å snakke om valgkampstrategi enn drivstoffpriser. Foto: Ralf Lofstad / DagbladetVis mer

Siv Jensen: - Skal få ned skattene og avgiftene

Ville ikke svare på hvordan det skal skje, når de samtidig skal komme Venstre og KrF i møte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Vi har alltid vært og skal alltid være bilistenes parti, sier Siv Jensen idet et tre timer langt landsstyremøte i Frp er over.

- Vil landsstyret gå med på å heve bensin- og dieselavgiften?

- Vi vil jobbe for å få ned skattene og avgiftene. Samtidig skal vi komme våre samarbeidspartier i møte, sier partilederen til Dagbladet.

- Hvordan skal dere få til begge disse tingene?

- Det får du se når den tid kommer.

«Grønt skatteskifte»

Landsstyret i Frp var i ettermiddag samlet til et lenge planlagt møte, men det var åpenbart at drivstoffpriser ville bli et hett tema, spesielt i lys av at det nærmer seg framleggelsen av revidert nasjonalbudsjett, og at støttepartiene Venstre og KrF samtidig krever et «grønt skatteskifte».

Venstre ønsker å heve drivstoffprisen med så mye som ei krone literen. I 1986 felte Frp regjeringen Willoch over en prisøkning på 42 øre literen.

Jensen var etter møtet mer opptatt av å understreke at Frp har diskutert strategien for den kommende valgkampen, enn av å svare på spørsmål om drivstoffprisen.

- Vi har hatt møte i dag for å diskutere valgkampstrategi, sier Jensen til Dagbladet, på spørsmål om det er uaktuelt for landsstyret å heve drivstoffavgiftene.

På glid

Frp ble i sin tid grunnlagt spesifikt for å bekjempe skatter og avgifter, men så vel Carl I. Hagen som Per Sandberg har i det siste sagt seg villige til å øke den såkalte veibruksavgiften med 10-15 øre literen.

- Jeg tror vi kommer til å samle oss om at de som forurenser skal betale, og at alle miljøavgiftene flyttes over på drivstoffavgiften, sa Sandberg til VG i sommer.

Men det er delte meninger om dette innad i landsstyret. Foran møtet sa flere fylkesledere til Aftenposten at de er imot å øke drivstoffprisen, fordi det vil slå uheldig ut for distriktene.

En løsning for Frp kan være å gå med på å heve drivstoffprisen, men samtidig f.eks. gjøre det billigere å eie bil ved å senke årsavgiften. Partileder Jensen ville i dag ikke svare spesifikt på om dette ble diskutert, ut over å understreke at «det samlede skatte- og avgiftsnivået i Norge skal ned».

Revidert nasjonalbudsjett legges fram 6. oktober.