AVGIFTSKRANGEL: Siv Jensen sier man må forvente at visse avgifter går opp i tida, selv om det neppe regnes som god Frp politikk. Foto: Sveinung U. Ystad, Dagbladet
AVGIFTSKRANGEL: Siv Jensen sier man må forvente at visse avgifter går opp i tida, selv om det neppe regnes som god Frp politikk. Foto: Sveinung U. Ystad, DagbladetVis mer

Siv Jensen varsler nye avgifter

Finansministeren utelukker ikke økte avgifter på drivstoff.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Finansminister Siv Jensen hevder Arbeiderpartiet vil svekke norsk økonomi om partiet står ved sin skatte- og avgiftspolitikk. 

- Dette er beskjeden Arbeiderpartiet gir norske bedrifter i en tung tid: Av skatter skal dere tynges ned, sa hun i sin tale til Frp's landsstyremøte søndag. 

Samtidig skal den omstridte flyseteavgiften etter planen tre i kraft 1. april, og Jensen kan ikke utelukke høyere avgifter på drivstoff.

Frp-topp Ulf Leirstein skriver på sin blogg at han «håper at avgiften ikke blir noe av». Det selv om partiet hans var med på å fremme forslaget i Stortinget, sammen med de andre borgerlige partiene. 

Klart for flyseteavgift Siv Jensen forteller Dagbladet at det ikke bør overraske noen, heller ikke Ulf Leirstein, at regjeringa må skjerpe visse avgifter i tida som kommer. 

- Flyseteavgiften er en avgift Stortinget har vedtatt. Nå har den vært på høring og vi skal gå gjennom innspillene og teknisk innrette den etter beste evne. 

Jensen avviser likevel at hun taler med to tunger når hun angriper Arbeiderpartiets avgiftspolitikk samtidig som hennes parti stemmer for flyseteavgift.

- Du talte søndag om at Ap's avgiftspolitikk vil tynge norsk økonomi?

- Det er slik at det er nettoeffekten på avgiftsområde som betyr noe. Vi har redusert avgiftene med over 18 milliarder siden vi kom i regjering. At vi da i et slikt løp gjennomfører et skifte på noen avgifter må ikke overraske noen, det ligger som en del av samarbeidet med KrF og Venstre, sier Jensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Drivstoffavgift Venstres Terje Breivik han har sett lei av at hans parti får skylda for den upopulære avgiften, og mener Frp tåkelegger saken. Blant annet har Norwegian-gründer Bjørn Kjos ytret seg svært negativt til avgiften.

- Grunnen til at det ble en avgift på flyreiser, og ikke på andre betydelige forurensningskilder som utslipp fra olje- og gassproduksjon eller fra biltrafikk, er Frps motstand mot å avgiftslegge disse sektorene, hevder Breivik. 

Carl I. Hagen felte Kåre Willochs regjering i 1986 fordi den ønsket å øke bensinavgiftene med 42 øre literen. 30 år senere sier Siv Jensen at noen avgifter nødvendigvis må økes, og avgifter på drivstoff utelukkes ikke. 

- Er det aktuelt for deg å godta høyere avgifter på drivstoff?

- Nå er det slik at de fire partiene forhandler om oppfølgingen av grønn skattekommisjon, og det er selvsagt krevende forhandlinger. Vi skal gå gjennom avgiftene sektorvis for å se hvordan vi kan gjennomføre netto-nøytrale skift. Det betyr at én avgift kan gå opp, mens en annen kan gå ned, for å stimulere positiv forbrukeratferd, svarer Jensen. 

Per Sandberg har tidligere omtalt en liknende avgiftsøkning som å «stride mot all fornuft».

- Det er viktig at Frp synliggjør at denne typen avgifter er uakseptable, sa Per Sandberg da Frp gikk med på å øke avgiften på såkalt avgiftsfri diesel i 2014.