FRP-FANESAK: Partileder og finansminister Siv Jensen varsler økte bevilgninger til transportsektoren de nærmeste årene. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
FRP-FANESAK: Partileder og finansminister Siv Jensen varsler økte bevilgninger til transportsektoren de nærmeste årene. Foto: Lise Åserud / NTB scanpixVis mer

Siv vil satse 15 milliarder ekstra på vei og jernbane

- Puslete i forhold til Frps eget ambisjonsnivå, sier Aps transportpolitiske talsperson Eirik Sivertsen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - De neste tre årene vil Fremskrittspartiet jobbe for å forsere utbyggingen av vei og jernbane med minst femten milliarder i forhold til Nasjonal Transportplan (NTP), sier Siv Jensen.

- Den rødgrønne regjeringen mente de hadde laget en veldig offensiv NTP, jeg mener den var defensiv. Vi har alltid ment at det går an å bygge fortere og bygge mer, sier Frp-lederen.

Milevis igjen - Siv Jensen har milevis igjen for å innfri de forventningene hun og Fremskrittspartiet gikk til valg på, mener Eirik Sivertsen, transportpolitisk talsperson for Arbeiderpartiet.

- Frp snakket da om 45 milliarder kroner mer per år i en tiårsperiode. Da blir fem milliarder puslete i forhold deres eget ambisjonsnivå, sier Ap-representanten.
 
Vedlikehold Frp-lederen understreker at samferdsel er et av partiets viktigste felt å levere på.

- Resultatene begynner å melde seg. Vi har fått gjort noe med det pinlige vedlikeholdsetterslepet på vei og jernbane for første gang på flere tiår, sier Siv Jensen.

- Alle som eier et hus skjønner at det er dumt å la det lekke fra taket uten å gjøre noe med det. Da blir det verre. Man må ta vare på det man har enten det gjelder i privat eller offentlig eiendom. Behovene for vedlikehold av vei og bane er enorme, sier Siv Jensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Raskere realisering Hun mener at opprettelsen av det statlige veiselskapet vil føre til at flere prosjekter kan realiseres raskere.

- I tillegg vil infrastrukturfondet gi milliarder ekstra til samferdsel. Før vi legger fram budsjettet for neste år er fondet på 70 milliarder kroner, der avkastningen går tilbake til sektoren, sier hun.

- Dessuten vil jernbanereformen føre til at flere mennesker tar tog, men det fordrer økt regularitet, flere tog, modernisering av togsettene og forbedring av infrastrukturen, sier Siv Jensen.

Næringslivet - Jeg tror ikke at det er ett eneste tema som engasjerer norsk næringsliv mer enn infrastruktur, den er avgjørende for mange bedrifter. Rask utbygging vil holde sysselsettingen oppe. Det er viktig å gi positive signaler nå, sier Frp-lederen.

- Vi trenger et godt og effektivt stamveinett i dette langstrakte landet. Det vil styrke norske bedrifter og gi innbyggerne mer effektiv og trygg ferdsel til og fra jobb, sier hun.

Skattebetalernes penger - Bompengereform vil gi lavere bomtakster, samtidig som bompengegjeld er slettet, sier Siv Jensen.

- Dagens struktur med en hel haug med bompengeselskaper er ikke nødvendigvis ideell med tanke på å forvalte skattebetalernes penger riktig, blant annet fordi mye bindes opp i administrasjon.

- Nå kan vi i stedet frigjøre midler til veibygging, sier Frp-lederen.

Kosmetiske grep Arbeiderpartiets transportpolitiske talsperson Eirik Sivertsen er ikke imponert.

- På bompengesiden gjør regjeringen noen kosmetiske grep, men faktum er at det aldri er igangsatt så mange bompengeprosjekter som nå med en samferdselsminister og en finansminister fra Fremskrittspartiet, sier han.

- Jeg vil tro at mange av velgerne deres er skuffet over dette, sier Eirik Sivertsen.

Skulle bare mangle Ap-representanten opplyser at han og partiet er enige med Siv Jensen om at det trengs store samferdselsløft.

- Derfor la vi fram en historisk stor Nasjonal Transportplan våren 2013. Ingen ting gleder oss mer enn at Siv forserer arbeidet med å realisere den rødgrønne transportplanen, sier han.

- Det skulle egentlig bare mangle, fordi vi nå får en oppbremsing i økonomien. Arbeiderpartiet er opptatt av å iverksette tiltak som holder folk i arbeid. Derfor har vi tatt gjentatte politiske initiativ for å holde sysselsettingen høy, for eksempel når det gjelder forbedring av permitteringsregelverket, sier Eirik Sivertsen i Ap.