MÅTTE GI GASS:  Bygglastsjåføren måtte gi fart og knuse de senkede jernbanebommene for å komme klar av toget.Selv i denne slakke hellingen var det så såpeglatt at lastebilen på 21 tonn med skled avgårde med avslått motor og bremsene i bånn. FOTO: PER FLÅTHE/DAGBLADET.
MÅTTE GI GASS: Bygglastsjåføren måtte gi fart og knuse de senkede jernbanebommene for å komme klar av toget.Selv i denne slakke hellingen var det så såpeglatt at lastebilen på 21 tonn med skled avgårde med avslått motor og bremsene i bånn. FOTO: PER FLÅTHE/DAGBLADET.Vis mer

Sjåfør Marcus sklei ut på skinnene. Så kom toget

Skrekkscenerio i Eidsvoll på årets glatteste dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BØN (Dagbladet): Lastebilsjåfør Marcus Göthberg med 21 tonn i ryggen trodde han var trygg da han kjørte rett bak en strøbil som pøste ut sand i den såpeglatte utforbakken før jernbaneovergangen.

Så kjørte sandbilen inn til høyre, og lastebilen med byggvarer mistet veigrepet 50 meter fra jernbanesporet ved Bøn stasjon i Eidsvoll. 

Samtidig gikk bommen ned for et tømmertog som kom fra nord.

Sjanseløs i krabbefart - Rett før bommen var farta ende i 3 km/timen, men jeg var allikevel sjanseløs til å stoppe. Plutselig hadde bilen brast gjennom bommen, og sto tvers over jernbanesporet samtidig som toget kom i mot, forteller den svenske sjåføren til Dagbladet etter dagens skrekkopplevelse på «skøyteisen» på østlandsveiene.

Både Viking Redningstjeneste og Falck Redning melder om vinterens mest hektiske bergingsdag.

PÅ GLATTISEN: Sjåfør Marcus Götheberg skeli gjennom bommene ved Bøn stasjon på grunn av glatta og bommet på et tog med tømmer med få sekunder. 
Foto Per Flåthe
PÅ GLATTISEN: Sjåfør Marcus Götheberg skeli gjennom bommene ved Bøn stasjon på grunn av glatta og bommet på et tog med tømmer med få sekunder. Foto Per Flåthe Vis mer

De fleste skliulykkene i dag har endt uten personskader.

- Gi gass Svenske Marcus hadde bare sekunder på å ta den rette avgjørelsen da han mistet kontrollen.

- Jeg hadde bare en sjanse. Det var å gi gass og smelle gjennom bommen på den andre siden av sporet.

- Det gikk heldigvis bra, men hvis toget hadde hatt større fart eller kommet fra den andre retningen uten sikt, kunne dette gått verre, ja, sier sjåføren mens han får hjelp til å legge på kjettinger. Fronten på bilen hadde betydelige materielle skader etter å ha kræsjet med to jernbanebommer.

Han ble helt fintet ut av strøbilen som kjørte til side.

- Kontrakt hit - Jeg fikk kontakt med strøbilsjåføren etterpå. Han fortalte at han hadde kontrakt fram til der han kjørte til side, 50 meter fra bommen, sier Göthberg til Dagbladet.

VAKT: Jernbaneverket måtte ha bevoktet overgang etter at bommene ble ødelagt av bil på glatta.
Foto Per Flåthe
VAKT: Jernbaneverket måtte ha bevoktet overgang etter at bommene ble ødelagt av bil på glatta. Foto Per Flåthe Vis mer

Både Jernbaneverkets folk og politiet kom til Bøn stasjon etter den dramatiske sporkryssingen, som skjedde ved 13.30-tiden.

Sjåføren og lastebileieren har 15 000 kroner i egenandel på forsikringen. Derfor fikk politiet en forklaring om strøbilens manøver, også.

HJELP: Redningsmann Knut Krostoffersen hjelper Marcus Götheberg med å legge på kjetting ved Bøn Stasjon
Foto Per Flåthe
HJELP: Redningsmann Knut Krostoffersen hjelper Marcus Götheberg med å legge på kjetting ved Bøn Stasjon Foto Per Flåthe Vis mer