- Sjarm og utstråling foran skjønnhet

Ella Anne Utigard er Art Director og har startet eget firma. Sammen med sine fire kolleger i UB Reklamebyrå har hun hatt stor framgang - men hun tror ikke det skyldes bedriftens «skjønnhetskapital».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Den amerikanske undersøkelsen som viser betydning av «skjønnhetskapital», kan ikke uten videre overføres til norske forhold, sier Utigard.

- Amerikanerne er oppvokst i en helt annen kultur. De har en «survival of the fittest» i magen, der er det helt i orden å vise sin vellykkethet.

- I Norge regjerer janteloven. Her skal du ikke tro du er noe. I vår skeptiske kultur blir folk som er pene mistrodd, og du må faktisk ofte bevise mer hvis du er vakker, sier hun.

Kjendisfaktoren betyr mer enn bedriftens «skjønnhetskapital», tror hun.
- Hvis et firma er akseptert som dyktig, er det en viktig nøkkel til suksess. Et firma som er anerkjent gir den nøkterne nordmann trygghet.

- Vi lar oss mye lettere kjøpe av trygghet, enn av overflatiske verdier som utseendet på firmaets ansatte, sier Utigard, som mener at de ansattes personlighet, sjarm og karisma betyr mye mer enn bare det billedlige.

- Informasjonsflommen er blitt mer pågående enn før, noe som gjør at utseendet etter hvert betyr mer også i Norge. Bare se på jentene som serverer værvarslinga på ulike kanaler.

- Personlig synes jeg det er synd at utseendet skal bety så mye.
- Jeg håper at Norge ikke kommer til en slik forflatning i verdisynet som i USA, og at vi fremdeles vil framholde viktigheten av kvalifikasjoner framfor fasade, sier Ella Anne Utigard.