Sjefen påsto at Jørn Roar tok for lange pauser etter GPS-overvåking

Fikk sparken.

SPARKET: I 2010 fikk Jørn Roar Hansen Rollstad sparken i renovasjonsfirmaet han kjørte for. Sjefen brukte GPS-informasjon for å bevise at han tok for lange pauser. Foto: Bjørn A. Enoksen/Nordlys
SPARKET: I 2010 fikk Jørn Roar Hansen Rollstad sparken i renovasjonsfirmaet han kjørte for. Sjefen brukte GPS-informasjon for å bevise at han tok for lange pauser. Foto: Bjørn A. Enoksen/NordlysVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I papirutgaven av Dagbladet i dag kan du lese om en fersk rapport som viser at norske arbeidstakere utsettes for til dels massiv overvåking på jobben.

Les også: «Slik overvåker sjefen deg» (krever abonnement)

At stadig flere arbeidsgivere bruker satelitter, bærbare dataenheter, kameraer og GPS-er for å følge med på sine ansatte, kan få alvorlige konsekvenser.

Fikk sparken Og det er ikke lett for hverken arbeidgivere eller arbeidstakere å forstå hva som er lovlig eller ulovlig overvåking, noe Dagbladet omtalte tidligere i dag.

I 2010 ble Jørn Roar Hansen Rollstad sparket som sjåfør i et renovasjonsfirma etter at arbeidsgiveren hadde overvåket ham ulovlig.

Renovasjonsfirmaet, som holder til i Nord-Troms, brukte GPS-loggen fra søppelbilen for å bevise at Rollstad hadde tatt for lange pauser og ført for mange overtidstimer.

Tre av Rollstads kolleger fikk skriftelig advarsel fra firmaet for liknende forhold.

- Skremmende - Det er skremmende med den skjulte overvåkingen. Man er jo ikke klar over hva som foregår. Jeg har ingen problemer med GPS-overvåking, så lenge det blir redegjort for hva den blir brukt til, sier Jørn Roar Hansen Rollstad til Dagbladet.

Han hadde vært ansatt i selskapet i 19 år da han fikk sparken.

Selv om både retten og Datatilsynet har påpekt at GPS-overvåkingen av Rollstad ikke var lovlig, fikk han ikke rettens medhold i at han ble usaklig oppsagt.

- Seinere har jeg jobbet som brøytebilsjåfør. Også da fulgte arbeidsgiveren vår med på oss av sikkerhetshensyn, men da var vi klar over overvåkingen og hadde heller ingen problemer med det, sier Rollstad.

I dag jobber han som lastebilsjåfør.