SAS-streiken

Sjekk hvor mye du KAN ha til gode av streike-SAS

Selskapet avviser blodige milliardtall fra Forbrukerrådet.

OPPGJØRETS TIME: SAS-trafikken er snart i normal drift igjen, men oppgjøret mellom flyselskapet og 400 000 berørte kunder har så vidt kommet i gang. Her fra Gardermoen under streiken. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
OPPGJØRETS TIME: SAS-trafikken er snart i normal drift igjen, men oppgjøret mellom flyselskapet og 400 000 berørte kunder har så vidt kommet i gang. Her fra Gardermoen under streiken. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB ScanpixVis mer

Her på Forbrukerrådets kalkulator kan du sjekke hvor mye du har til gode i såkalt kompensasjon fra SAS dersom du er en av de om lag 400 000 flykundene som IKKE fikk brukt billetten din under den sju dager lange pilotstreiken.

Og dette beløpet for ulempen med å komme for seint fram, kommer i tillegg til billettpenger / ny billett, mat og drikke, hotell og konsert eller fotball.

Først det blodige regnestykket for SAS, som selskapet selv skarpt påpeker som et teoretisk regnestykke:

Dersom alle 400 000 med ubrukelige streikebilletter har krav på minstesatsen 250 euro, må SAS ut med en milliard kroner i kompensasjon i tillegg til alt det andre.

250 euro er 2556 kroner med fredagens eurokurs på 10,22.

Maksimumsats er 600 euro - 6134 kroner - pr. passasjer.

- IKKE HJEMMEFRA: Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS. Nå kommer det store oppgjøret om kompensasjon til 400 000 kunder etter den sju dager lange pilotstreiken.


Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
- IKKE HJEMMEFRA: Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS. Nå kommer det store oppgjøret om kompensasjon til 400 000 kunder etter den sju dager lange pilotstreiken. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix Vis mer

- For å si det kort og enkelt: Denne kompensasjonen er ikke ment å kunne anvendes hjemme fra stua når varsel om innstilling har kommet tidsnok til at folk ikke behøver å møte opp på flyplassen, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til Dagbladet.

Reiseavstand

Du må skrive inn fra- og til-sted i kalkulatoren. Reiseavstand er viktigste faktor for størrelse på kompensasjonen.

Oslo - Bergen for eksempel gir minstesats på 250 euro. Oslo-Roma (og lenger) gir makssatsen på 600 euro.

Slik er teksten for kunders krav på kompensasjon:

«Du har krav på opptil 600 euro kompensasjon avhengig av når du fikk vite om kanselleringen og ny avgangs- og ankomsttid. Det gjelder imidlertid ikke dersom innstillingen skyldes ekstraordinære omstendigheter, slik som værforhold, uforutsette sikkerhetstiltak og i noen tilfeller streik.»

«Avhengig av når» betyr i praksis under denne streiken at du ikke har krav på slik kompensasjon dersom du takker nei til tilbud om ombooking med avreise høyst en time før planlagt avgangstid og ankomst seinest to timer etter opprinnelig plan.

EKSTRAORDINÆRT: Partene er blitt enige om en ny turnusordning, lønnsøkning på 3,5% og bedre sikkerhet for jobbene. Video: Christian Wehus. Reporter: Karin MadshusVis mer Vis mer

Det er ikke generelle unntak for streik i teksten for flyselskapenes erstatningsansvar.

Tysk EU-dom

Juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet peker på en juridisk avgjørelse det siste året, som styrker flykundenes stilling i saker med utgangspunkt innstilt/kansellert:

- EU-DOM I FORBRUKERFAVØR: Juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen. Foto: Forbrukerrådet
- EU-DOM I FORBRUKERFAVØR: Juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

- EU-domstolen avviste i april i fjor en påstand fra det tyske flyselskapet TUI Fly om at en såkalt «ulovlig streik» blant pilotene var grunn til nekte kompensasjon til kunder for innstilte fly.

- En massiv sykmelding blant pilotene, som førte til innstilte fly, ble seinere stemplet som ulovlig streik. EU-domstolens avgjørelser er relevante inn i norsk rett, selv om de ikke veier så tungt som i vår Høyesterett.

- All streik ikke ekstraordinært

- Skiller SAS og andre flyselskap mellom ulike typer streik ?

- Det er på ingen måte åpenbart at alle streiker er ekstraordinære omstendigheter som fritar flyselskapet fra plikt til å betale standarisert kompensjon til de reisende. Heller ikke den streiken vi nettopp har vært vitne til er en åpenbar ekstraordinær omstendighet, på tross av lengden og omfanget, sier Thomas Iversen til Dagbladet.

- Hvilke inntrykk har Forbrukerrådet så langt om forholdet mellom SAS og streikerammede flykunder ?

- Det virker klart at SAS refunderer billettpenger, tilbyr nye billetter eller betaler mellomlegg til kunder som har kjøpt dyrere billetter med andre selskaper de aktuelle dagene. Hva det blir til med refusjon av hotell og ubrukte konsert- og fotballbilletter, er litt mer uklart nå rett etter at streiken er avsluttet, sier Iversen.

SAS: Billetter, ikke hotell

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS er langt på vei mer samstemt med Forbrukerrådets observasjoner på disse punktene.

- Refusjon av billetter i tilfeller der kunder ikke er blitt tilbudt alternative ruter, er veldig klart i kundens favør. Det gjelder også nye billetter til samme reisemål seinere.

- Hotell, fotballbilletter og andre kostnader som påløper som følge av at flyene blir innstilt er langt mer individuelt fra sak til sak. Som hovedprinsipp tar ikke SAS generelt ansvar for slike påfølgende utgifter, sier Johansen.

En til to milliarder

En ekspert på utsiden av forholdet SAS og kunder, er ikke så sikker som informasjonssjefen i SAS på at kan se bort fra standardiserte kompensasjoner.

Aksjeanalysesjef Jacob Pedersen skriver i et ferskt notat, ifølge E24 , at han frykter SAS må betale milliarder i erstatning etter streiken.

SAS må i første omgang forholde seg til streikekostnader på omtrent en halv milliard svenske kroner og potensielt en enda høyere utgift hvis det viser seg at de må utbetale kompensasjon til alle de streikerammede passasjerene.

- Hvis passasjerene har rett på kompensasjon, er det grunn til å frykte at de samlede kostnader for SAS havner på mellom én og to milliarder svenske kroner, skriver Jacobsen ifølge NTB .

OMDØMMESVIKT: Ole Krohn, næringslivkommentator i dansk TV 2, tror folk vil tenke seg godt om før de bestiller fly med SAS i framtida. Reporter/video: Øystein Andersen og Madeleine Liering / Dagbladet. Vis mer Vis mer