Sjekk kontrakten

Husk at kjøpsloven gjelder også når du kjøper bruktbåt. Vær nøye med kontrakten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Både kjøper og selger har et stort ansvar ved båtsalg.

Og du kan ikke klage dersom du etterpå oppdager feil du åpenbart burde ha sett før du kjøpte den. Aller først bør du sjekke om det er heftelser på båten.

Å selge båten «som den er» fritar ikke selger for ansvar dersom båten ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt.

Selgeren har selv ansvar for at alle opplysningene som er gitt også er riktige.

Sier han at båten er overhalt, har kjørt 1500 timer og at båten er en 1990-modell, så skal opplysningene være korrekte. Selgeren plikter å opplyse om ting «han burde kjenne til». Dersom feilen burde vært oppdaget under vanlig bruk, hefter selgeren for en slik feil, selv om han faktisk ikke har sett feilen.

I grove tilfeller kan kjøpet kreves hevet. I mindre tilfeller kan du kreve noe av kjøpesummen refundert. Summen kan eventuell tilsvare prisen på reparasjon.

Når vi ser bort fra fabrikkgarantier o.l., overtar kjøperen ansvaret for båten etter levering.

Bare feil og mangler som heftet før eller ved levering er selgerens ansvar. Alt som oppstår etterpå er kjøperens.

Sjekk båten grundig like etter kjøp slik at nyoppdagede feil kan meldes raskt.

Feil du burde ha oppdaget er ditt ansvar selv om du ikke fant feilen først etter ett år.

Reklamasjon bør framsettes skriftlig og bør sendes rekommandert. Skriv en nøye beskrivelse av feilen. Skriv også hva du ønsker av selgeren. Angi hvorfor du mener selgeren er ansvarlig for feilen.

Kjøper du båt hos megler eller firma, gjelder andre og strengere krav til ansvar for selgeren. Kontakt Forbrukerkontoret dersom du trenger assistanse.