BRANT: En eksplosjon om bord hurtigruta på vei inn til Ålesund kostet to menn livet.
BRANT: En eksplosjon om bord hurtigruta på vei inn til Ålesund kostet to menn livet.Vis mer

Sjekker om alarmen virket og dørene ble lukket

Havarikommisjonen skal finne årsaken til brannen om bord Hurtigruten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Med seg i bagasjen har inspektørene blant annet dokumentasjon på maskineri og systemer om bord, samt tegninger av maskinrommet der den voldsomme brannen startet torsdag morgen i forrige uke. De har også tatt med noen deler fra maskinene, men mye er svært ødelagt.

Strømbruddet som oppsto om bord, gjør granskingsarbeidet ekstra krevende, sier havariinspektør Elisabeth Juel Ramos. Sentrale deler som skulle produsere strøm, brant opp.

- Det gjør det vanskeligere å få ut informasjon fra elektroniske logger og alarmpaneler, hvor vi blant annet kan finne logging av tidspunkt for utløsning av forskjellige klokkeanlegg, sier Ramos til NTB.

Gikk alarmen? Tidspunktet for når alarmene har gått, har vært et springende punkt i etterforskningen. Flere passasjerer har sagt at de ikke hørte noen alarm, mens ansatte på båten har forklart at det kimet alarmer med én gang.

- Vi kommer til å se på alarmene og hvordan de virket, det er veldig viktig i en sånn situasjon, sier Ramos.

Et annet spørsmål er hvordan røyken kunne spre seg så fort som den gjorde. På bare få minutter var store deler av båten fylt med røyk. Derfor blir en annen oppgave for Havarikommisjonen å finne ut om branndører lukket seg automatisk, slik de skal.

Havariinspektøren betegner oppdraget som svært omfattende og komplisert. Store mengder materiale skal samles inn, både fra skipet, rederiet og dem som var om bord.

Mange om bord - I og med at det er en passasjerbåt, er det ekstra mange som jobber om bord, i tillegg til alle passasjerene. Vi begynte samtalene med besetningen allerede før helgen, og vi kommer til å vurdere om det er nødvendig å snakke med passasjerene, sier Ramos.

Hun berømmer rederiet Hurtigruten ASA for deres samarbeidsvilje og imøtekommenhet.

- De er mest av alle interessert i å finne årsaken til det som skjedde, og vi trenger all den hjelp vi kan få fra rederiet. Det er jo de som kjenner båten best, sier hun.

To rapporter Hun understreker at politiet og Havarikommisjonen kommer med hver sin rapport, basert på branntekniske og maskintekniske undersøkelser, i tillegg til vitneutsagn.

- For å få det til å gå på en ordentlig måte, blir det en form for samarbeid i felten, for ikke å tråkke oppå hverandre. Men undersøkelsene er ikke felles, sier Ramos.

Det vil ta lang tid før en endelig rapport om ulykken er ferdig, kanskje bortimot et år, men kommisjonen kommer til å vurdere om de vil komme med en foreløpig rapport.

I mellomtiden venter reparasjoner for Nordlys, som ble stygt skadd av både ild, røyk og vann etter den voldsomme brannen og den påfølgende lekkasjen om bord.

(NTB)