Skip på grunn
Skip på grunnVis mer

Sjekker om losen sov

Havarikommisjonen undersøker nå om losen hadde sovnet da sementskipet Crete Cement gikk på grunn utenfor Fagerstrand.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

html,body { border: 0px; } Etter det Dagbladet kjenner til skal losen ha innrømmet dette i møte med mannskaper etter grunnstøtingen i morgentimene onsdag 19. november.

Han skal også seinere ha forklart i avhør at han «kan ha sovnet».

— At losen sovnet er en av forklaringsmulighetene vi ser på, sier havariinspektør Morten Kveim i Havarikommisjonen til Dagbladet.

—?Disse opplysningene kan jeg ikke kommentere, sier Kai Snipstad ved Nesodden lensmannskontor til Dagbladet.

Kan bli straffesak
Losen er, sammen med overstyrmannen som sto på brua da båten grunnstøtte, mistenkte i saken.

—?Det dreier seg om navigeringsfeil begått ved uaktsomhet. Hvor uaktsomt dette var vil avgjøre om det blir en straffesak, sier Snipstad til Dagbladet.

Losen har selv bedt om å få oppnevnt advokat i saken. Norsk Losforbund oppgir at denne advokaten er Ingar Fuglevåg, men Fuglevåg vil selv ikke si om han representerer losen eller ikke når Dagbladet ringer.

Erfaren los
Den erfarne losen skal ha gått på skipet ved Færder fyr.

—?Han er svært erfaren, og har seilt inn Oslofjorden tusenvis av ganger i løpet av de siste 20-25 åra, sier Tore Olsen i Kystverket.

Heller ikke han vil kommentere opplysningene om at losen sov på jobben.

—?Dette etterforskes nå av Havarikommisjonen, og detaljene får komme i deres rapport, sier Olsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han sier at losen ikke er permittert fra jobb, men at han heller ikke er tilbake i arbeid etter grunnstøtingen for ei uke siden.

Den russiske kapteinen og den øvrige besetningen på 12 personer ble tidlig renvasket av Havarikommisjonen.

—?Åpne ventiler
I tillegg til navigeringsfeilen, skal en rekke åpne ventiler og rørgater mellom skottene i båten ha ført til at grunnstøtingen endte i totalhavari. Disse ventilene og rørene skal etter reglene være stengt når skipet er i fart, men fordi de var åpne, sank skipet svært raskt.

—?Skipet ville ikke gått ned dersom disse rørgatene og ventilene var lukket, sier en sentral kilde til Dagbladet.

Dette er noe Havarikommisjonen undersøker.

—?Dette med åpne ventiler er noe vi har funnet grunn til å undersøke nærmere. Skipet gikk ned raskere enn man skulle tro, sier havariinspektør Morten Kveim til Dagbladet.