Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Sjekker om skolene holder mål

Nå skal norske skoler kvalitetssjekkes. Flere kommuner er i ferd med å innføre systemer som gjør det mulig å vurdere kvaliteten på arbeidet skolen utfører.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er ikke snakk om å teste lærerne spesielt, slik 79 prosent av foreldrene ønsker det i en spørreundersøkelse gjengitt i gårsdagens Dagbladet. Men lærerrollen må også være med i vurderingen når skolene nå skal kvalitetssjekkes.

- Det er ingen vei tilbake. Ulike former for kvalitetsvurdering er på full fart inn i den norske skolen, sier skoleveileder Øivind Gilje ved Kommunalavdeling undervisning og barnehager i Stavanger.

- Her blir det et spørsmål om en skal gå inn utenfra og se på skolene, eller om skolene skal vurdere seg selv, sier Gilje.

Hans egen kommune vil i første omgang prøve ut et system med egenvurdering:

Med utgangspunkt i den nye lærerplanen, er det satt opp en rekke kvalitetskriterier for undervisningen. Læreren skal vurdere sitt eget arbeid ut i fra disse kriteriene.

På samme måte skal lærernes samarbeidsteam ved skolene vurdere arbeidet som gjøres, før rektor til slutt foretar en samlet vurdering av hvor skolen står.

I rektors rapport, som sendes inn til kommunalavdelingen, skal det gå fram hvordan skolen vil bruke resultatene av vurderingene i sitt videre utviklingsarbeid.

Kartlegging

- Dette er først og fremst et kartleggingsredskap for skoleutvikling, sier Øivind Gilje.

Materialet med det nye vurderingssystemet ble sendt ut til Stavanger-skolene i begynnelsen av denne måned, og de første rapportene skal være innlevert til kommunalavdelingen innen 1. juni i år.

- Vi satser på en egenvurdering, fordi det vil være enormt ressurskrevende å la folk utenfra gå rundt og vurdere forholdene i de ulike skolene, sier Gilje.

Etter hvert ser han ikke bort fra at noen skoler vil ha folk utenfra til å komme med en konstruktiv tilbakemelding på det de gjør.

- Hvis en skole sier at de vil ha en person eller to til å se på dem, så kan vurderingssystemet vi nå har utarbeidet også brukes til dette, sier Gilje.

Godt mottatt

I januar hadde skoleadministrasjonen i Stavanger sitt årlige møte med kommunens lærere, der det nye systemet ble presentert. Mottakelsen var i følge Gilje veldig positiv.

- Vi må regne med at noen lærere vil være redde for at de nå skal granskes, men det er ikke det vi legger opp til. Vi vil at de skal granske seg selv, sier Øivind Gilje.

Det er ikke snakk om å rangere lærerne på noen måte, og det er heller ikke snakk om å gi dem eller undervisningen karakterer.