Sjekker om velgerne surfer Gud eller porno

Kampanjene til Barack Obama og Mitt Romney kartlegger velgernes liv før de ringer dem opp.

Ringerunde: President Barack Obama besøkte i går kampanjekontoret sitt i Williamsburg, Virginia. Dette er en av vippestatene der presidentkanidatene legger ned nesten alle sine ressurser for å vinne velgere. Her er han sammen med den frivillige støttespilleren Suzanne Stern. Foto: REUTERS/Jonathan Ernst
Ringerunde: President Barack Obama besøkte i går kampanjekontoret sitt i Williamsburg, Virginia. Dette er en av vippestatene der presidentkanidatene legger ned nesten alle sine ressurser for å vinne velgere. Her er han sammen med den frivillige støttespilleren Suzanne Stern. Foto: REUTERS/Jonathan Ernst Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I de siste ukene fram mot presidentvalget 6. november vil amerikanske velgere bli oppringt av kampanjemedarbeidere som vet forbløffende mye om de potensielle velgerne som plukker opp telefonen.For aldri tidligere har de store kampanjeorganisasjonene til president Barack Obama og utfordrer Mitt Romney hatt slik detaljert kunnskap om velgerne, skriver New York Times.

Skreddersyr Før de ringer en velger kan de vite om han surfer på pornosider eller på religiøse nettsteder. De kan vite om hun er interessert i å kjøpe seg hus, eller om hun har problemer med avdragene på kredittkortet. De kan vite hvilket ølmerke de foretrekker, om dine venner er homofile og hvor råflott du pleier å feriere.

Alle disse opplysningene blir brukt til å skreddersy en tilnærming til den enkelte velger slik at hun mest mulig effektivt vippes over til kampanjens kandidat.

- Vi vil ikke at vår analytiske tilnærming til velgerne skal være for åpenbar. Det synes de bare er ekkelt. Mye av det vi gjør holder vi bak lukkede dører, sier en medarbeider i Romney-kampanjen til avisa.

Vennetelefon Kartleggingene går så langt at det heller ikke er tilfeldig hvem det er som ringer velgeren opp. Tusenvis av frivillige amerikanere jobber nå på spreng i de gigantiske kampanjeorganisasjonene, og kartleggingen av enkeltvelgere sjekker også om velgeren de vil ringe opp har noen bekjente i som jobber i kampanjen. Eller kanskje velgeren har en felles venn med en som jobber i kampanjen? I så fall er det denne kampanjemedarbeideren som blir tildelt oppgaven med å ringe nettopp denne velgeren.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer