Ringerunde: President Barack Obama besøkte i går kampanjekontoret sitt i Williamsburg, Virginia. Dette er en av vippestatene der presidentkanidatene legger ned nesten alle sine ressurser for å vinne velgere. Her er han sammen med den frivillige støttespilleren Suzanne Stern. Foto: REUTERS/Jonathan Ernst
Ringerunde: President Barack Obama besøkte i går kampanjekontoret sitt i Williamsburg, Virginia. Dette er en av vippestatene der presidentkanidatene legger ned nesten alle sine ressurser for å vinne velgere. Her er han sammen med den frivillige støttespilleren Suzanne Stern. Foto: REUTERS/Jonathan ErnstVis mer

Sjekker om velgerne surfer Gud eller porno

Kampanjene til Barack Obama og Mitt Romney kartlegger velgernes liv før de ringer dem opp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I de siste ukene fram mot presidentvalget 6. november vil amerikanske velgere bli oppringt av kampanjemedarbeidere som vet forbløffende mye om de potensielle velgerne som plukker opp telefonen.
For aldri tidligere har de store kampanjeorganisasjonene til president Barack Obama og utfordrer Mitt Romney hatt slik detaljert kunnskap om velgerne, skriver New York Times.

Skreddersyr
Før de ringer en velger kan de vite om han surfer på pornosider eller på religiøse nettsteder. De kan vite om hun er interessert i å kjøpe seg hus, eller om hun har problemer med avdragene på kredittkortet. De kan vite hvilket ølmerke de foretrekker, om dine venner er homofile og hvor råflott du pleier å feriere.

Alle disse opplysningene blir brukt til å skreddersy en tilnærming til den enkelte velger slik at hun mest mulig effektivt vippes over til kampanjens kandidat.

- Vi vil ikke at vår analytiske tilnærming til velgerne skal være for åpenbar. Det synes de bare er ekkelt. Mye av det vi gjør holder vi bak lukkede dører, sier en medarbeider i Romney-kampanjen til avisa.

Vennetelefon
Kartleggingene går så langt at det heller ikke er tilfeldig hvem det er som ringer velgeren opp. Tusenvis av frivillige amerikanere jobber nå på spreng i de gigantiske kampanjeorganisasjonene, og kartleggingen av enkeltvelgere sjekker også om velgeren de vil ringe opp har noen bekjente i som jobber i kampanjen.
Eller kanskje velgeren har en felles venn med en som jobber i kampanjen? I så fall er det denne kampanjemedarbeideren som blir tildelt oppgaven med å ringe nettopp denne velgeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Databaser
Kampanjeorganisasjonene har laget gigantiske databaser med potensielle velgere. Når en kampanjemedarbeider ringer opp en velger sitter de med alle detaljene foran seg. Den automatiserte prosessen forteller også hvilken tilnærming til velgeren som er den mest effektive og hvilke temaer partirepresentanten skal ta opp med velgeren.

Cookies
All denne kunnskapen om enkeltindividene Setter kampanjene sammen fra en rekke forskjellige kilder.

Hvis en velger har logget seg på kampanjesider ved å bruke Facebook-kontoen sin, kan kampanjen hente ned mye informasjon fra disse sidene. Både egne og venners innlegg, samt hele vennelista slukes av systemet. Hvis vennene dine er opptatt av jakt og fiske er det sannsynlig at du også er det.

I intervjuer med New York Times innrømmer konsulenter for begge kampanjene at de har kjøpt demografisk data fra selskaper som kartlegger handlemønstere, gambelingtendenser, interesse for "bli rik fort"-nettsvindel, nettdatingpreferanser og pengeproblemer.

Kampanjene insisterer overfor avisa at de ikke kjøper data som de selv oppfatter som invaderende, men de to partiene har brukt minst 75 millioner kroner på å kjøpe slike data fra blant annet selskapene Acxiom, Experian og Equifax. Disse tre selskapene er alle involvert i en kongressgransking om personvern.

Avisa har også opplysninger om at kampanjeorganisasjonene har kjøpt data fra selskapene Rapleaf eller Intelius, selskaper som er saksøkt for brudd på personvern og forbrukervernrettigheter.

Kampanjene plasserer software, såkalte cookies, på velgernes datamaskiner for å registrere om de surfer på kristne sider eller på porno. De som sufer på religiøse nettsider vil bli ønsket velkommen med en religiøs velkomsthilsen når de returnerer til mittromney.com eller barackobama.com.

Høye standarder
- Vi er forkjempere for å bevare privatlivets fred i enhver sammenheng, og forholder oss til de høyeste standardene for personvern og hva som er lovlig, sier Obamas kampanjetalsmann Adam Fetcher.

- Romney-kampanjen respekterer privatlivet til alle amerikanere. Vi forplikter oss til å sørge for at vår kontakt med velgerne er styrt av de høyeste etiske standardene, sier Ryan Williams fra Romney-kampanjen.

Strekker seg: Lørdag var presidentkandidat Mitt Romney i Lebanon, Ohio for å nå ut til viktige velgere i denne vippestaten. Foto: AP/Charles Dharapak
Strekker seg: Lørdag var presidentkandidat Mitt Romney i Lebanon, Ohio for å nå ut til viktige velgere i denne vippestaten. Foto: AP/Charles Dharapak Vis mer