I SYDEN: Tobias (8), Tom Roger Rognli, Anita Ottesen og Anna (5) hadde heldigvis råd til de nye billettene, og er på plass i Gran Canaria nå. Foto: privat
I SYDEN: Tobias (8), Tom Roger Rognli, Anita Ottesen og Anna (5) hadde heldigvis råd til de nye billettene, og er på plass i Gran Canaria nå. Foto: privatVis mer

Sjekket inn, dro til flyplassen og fikk vite at billetten var ugyldig

Sydenferien til småbarnsfamilien ble nesten ødelagt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I fjor sommer bestilte Anita Ottesen og hennes forlovede Tom Roger Rognli sydenferie til seg selv og barna Tobias (8) og Anna (5) med Spanair. Da flyselskapet gikk konkurs i januar i år prøvde de straks å kontakte flyselskapet for å høre hva som skjedde med billettene deres.

- Telefonlinja var allerede nede, og det var en telefonsvarer som ga beskjed om at selskapet var konkurs, sier Rognli til Dagbladet. Han forsøkte så å få kontakt med SAS, som hadde et samarbeid med Spanair, og etter noen uker fikk de beskjed om at flybillettene fremdeles var gyldige.

- Vi ble lettet og glade, så vi bestilte leilighet til ferien og fortsatte planlegginga, sier Rognli.

Sjekket inn Flere ganger ringte Rognli og Ottesen til SAS angående ferien. En gang i midten av mai, da de vurderte å flytte ferien, og den 22. juni, dagen før avreise, ringte Ottesen og spurte om noen bagasjeregler.

- Senere samme dag fikk jeg e-post og SMS om at det var klart til innsjekk, så jeg sjekka inn familien på nettet, vi ante fred og ingen fare, sier Rognli.

Klokka 03 den 23. juni vekket Rognli familien og satte kursen fra Vinstra mot Gardermoen. Så kom det første faresignalet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

E-POST: Dagen før avreise sjekket Rognli inn familien på flighten etter å ha mottatt denne e-posten.
E-POST: Dagen før avreise sjekket Rognli inn familien på flighten etter å ha mottatt denne e-posten. Vis mer

- Da vi tastet inn referansenummeret på billettautomaten sto det bare at vi måtte kontakte betjeningen, så vi gjorde det, sier Rognli.

Ugyldige Han forteller at betjeningen sa at billettene var ugyldige, selv om familien hadde sjekket inn. Etter noen runder med tilbud om veldig dyre billetter krevde Rognli å få snakke med en sjef.

- Det var litt over en time til flyet skulle gå, og lederen tilbød oss billetter til samme pris som vi hadde betalt til Spanair, så vi slo til. jeg ville ikke utsette barna for å avlyse ferien, sier Rognli.

Rognli forteller at han gjentatte ganger har kontaktet SAS på forskjellige måter, for å få refundert pengene, men har ikke fått noe svar.

- Vi føler oss lurt. De tok et ansvar, og da må de gjøre som de har lovet, sier han.

Familien Rognli Ottesen er nå på ferie på Gran Canaria, med en slankere feriebudsjett.

SAS beklager - Det er klart de skal få pengene tilbake, det har vært en glipp hos oss, vi beklager at kunden opplevde dette, sier Tormod Sandstø, pressekontakt i SAS.

GIR RÅD: Martin Skaug Halsos fra Forbrukerrådet forteller at familien burde ta kontakt med SAS når de kommer hjem fra ferie. Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no
GIR RÅD: Martin Skaug Halsos fra Forbrukerrådet forteller at familien burde ta kontakt med SAS når de kommer hjem fra ferie. Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no Vis mer

Han forklarer at da Spanair gikk konkurs forsøkte SAS å hjelpe alle berørte kunder som hadde kjøpt reiser hos Spanair. Dette for å sørge for at færrest mulig blir skadelidende av konkursen.

Han forklarer at kunden har tatt kontakt med feil person etter at de reiste, og presiserer at det er viktig å kontakte kundeservice om slike saker.

- Vi er uansett glad for at familien kom seg avgårde, og håper at de får en god ferie, avslutter Sandstø.

Rognli forteller at han er glad for å endelig få bekreftet at de får tilbake pengene for billetten.

- Men det skulle bare mangle, de gjorde starten på ferien veldig vanskelig for oss, sier Rognli.

Egen avtale Forbrukerrådet har hittil i år fått rundt 750 henvendelser om flyreiser fra forbrukere.

SJEKKE INN: Denne SMSen fikk Rognli fra SAS den 22. juni.
SJEKKE INN: Denne SMSen fikk Rognli fra SAS den 22. juni. Vis mer

- I denne saken høres det ut som familien har en egen avtale med SAS om å få reise. Hvis det er slik at SAS bryter sin del av avtalen, og det fører til at familien må kjøte en ny reise, så vil de kunne ha rett til å få dekket merkostnaden, sier Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Han anbefaler familien om å ta saken opp med SAS når de kommer hjem. Om saken ikke løser seg da, så kan de ta kontakt med Transportklagenemnda, på forbrukerrådets hjemmesider kan de komme i kontakt med en veileder som kan hjelpe dem.

- Hadde familien kjøpt en pakkereise fra en turoperatør ville de ha vært beskyttet mot Spanair-konkursen gjennom Reisegarantifondet. De ville også kunne avbestilt 42 dager i forveien uten å betale mer enn 300 kroner. Bestiller du opphold og transport hver for seg er du på egen hånd, sier Halsos.