- Sjøen var så høy

TROMSØ/OSLO (Dagbladet.no): Kapteinen på det grunnstøtte bulkskipet «John R» sier til Dagbladet.no at det var det kraftige uværet som gjorde at skipet gikk på et skjær.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hele mannskapet på 26 mennesker er brakt til SAS-hotellet i Tromsø.

Kapteinen om bord på det havarerte bulkfartøyet er indisk, mens 18 av mannskapet er filippinere. I tillegg besto mannskapet av 2 russere, 2 ukrainere og 3 personer fra Moldova.

- Ut fra GPSen, var posisjonen vår riktig. Men sjøen var så høy at vi traff skjæret. Det var ingen sikt, sa kaptein Khundelwal til Dagbladet.no rett etter at han landet på Langnes flyplass.

Global Positioning System (GPS) er basert på triangulering, en metode som kombinerer geometri og trigonometri. Satellitter i bane rundt jorda sender radiosignaler til bakken, som GPS-mottakere bruker til å kalkulere nøyaktig lokalisering.

- En av våre redningsmenn gikk om bord i båten. Det ble bestemt at alle skulle evakueres, sier pressetalsmann Geir Mortensen ved Hovedredningssentralen for Nord-Norge i Bodø til Dagbladet.no.

Neste jobb: Redde skipet

Nå som mannskapet er i sikkerhet, skal bergningsmannskap prøver å redde skipet. Det er ingen enkel jobb.

- Det blir en stor aksjon når vi skal forsøke å berge det digre lasteskipet. Det er 215 meter langt, 32 meter bredt og 12 meter djupt. Det har en dødvekt på 52 000 tonn, opplyser Mortensen.

Båten har ingen last om bord.

Skrekkscenariet er at det 215 meter lange lasteskipet skal knekke der det står på et skjær fire nautiske mil fra land.

- Det finnes en mulighet for at skipet kan knekke slik det står. Det er umulig å si hvor stor sannsynligheten er eller hva konsekvensene blir, sier Mortensen til Dagbladet.no.

Fire skip på vei

Dersom skipet brekker, vil ikke bare mannskapet være i fare - sjøen vil bli forurenset av olje og eventuelle andre utslipp fra lasteskipet.

Det er nordvest bris, smul sjø og oppholdsvær på stedet.

Får ikke fatt i rederiet

Redningsleder Kjell Johansen ved Hovedredningssentralen vet ikke hvor lasteskipet var på vei eller hvor det kom fra.

- Vi har problemer med å finne ut av dette. Rederiet er heller ikke å få tak i, opplyser Johansen til Dagbladet.no.

Den 215 meter lange båten heter John R. og er Kypros-registrert. Skipet er bygget i 1983 og drives av greske Transmed Shipping Ltd i Aten, og er klasset i Maritime Register of Russia. Det grunnstøtte nordvest for Rebenesøy ved Tromsø like før klokka 13.

- Vi fikk nødmeldinga klokka 12.53 via Bodø Radio, og satte umiddelbart i gang et stort apparat, sier Sten Rune Nicholaisen ved Hovedredningssentralen.

Bodø Radio dirigerer denne typen nødtrafikk, og det er de som har hatt direktekontakt med lasteskipet. Forsvaret bidrar med helikopter og kystfartøyet Lofothav.

Doblet bemanningen

AMK-sentralen ved Regionsykehuset i Tromsø (RiTø) doblet antall personer på vakt så lenge redningsaksjonen utenfor Grøtøy i Troms foregikk.

- Det er ikke blitt slått katastrofealarm. Men vi valgte ikke å sende hjem mannskapene som skulle hatt avløsning i ettermiddag. Dermed var bemanningen doblet, sier overlege i anestesi Just Thoner til NTB.

Klargjorde utstyr

AMK-sentralen (Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral) gjorde klart utstyr for oppvarming og gjenopplivning dersom noen av mann skapene om bord på «John R.» skulle havne i sjøen.

- Vi er godt utstyrt for å kunne håndtere slike situasjoner, sier Thoner.

For halvannet år siden var det akuttmedisinske teamet ved RiTø som klarte å gjenopplive en kvinne som etter et alpinuhell i Narvik hadde en kroppstemperatur på 13,9 grader. I januar i år ble en mann som havnet i sjøen etter et ras i Lyngen også gjenopplivet ved RiTø.

FLØY I SIKKERHET: Hele mannskapet på 26 mennesker ble fraktet med redningshelikoptre.
HØY SJØ: Kaptein Khundelwal sier at årsaken til grunnstøttingen var kraftig uvær i området.
KYPRIOTISK LASTEBÅT: Skipet er 215 meter langt og har en dødvekt på 52 000 tonn. Det kan bli vanskelig å dra det av skjæret.
REDDET: Mannskapet ble innlosjert på SAS-hotellet i Tromsø.