Hovedårsaken er funnet av kvikkleire i Moss sentrum, og Samferdselsdepartement viser i tillegg til høyere priser enn ventet i entreprenørbransjen, skriver Aftenposten.
I en pressemelding opplyser samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) at den sannsynlige sluttkostnaden nå er 14,9 milliarder kroner.
Hareide: Alvorlig
Kostnadsrammen er nå på 17,9 milliarder kroner og tar hensyn til usikkerhet i prosjektet.
- Det er alvorlig med en økning i kostnadsrammen på 70 prosent, men planlagte forbedringer i togtilbudet er avhengig av at prosjektet blir fullført, sier Hareide.
Derfor anbefaler ikke Samferdselsdepartementet at intercity-prosjektet Sandbukta–Moss–Såstad stanses.
Prosjektet omfatter 10 kilometer dobbeltspor, inkludert to tunneler, samt en ny jernbanestasjon i Moss.
19 måneder forsinket
Trolig kan ikke trafikken på den nye strekningen starte før i 2026, noe som er 19 måneder etter den opprinnelige planen.
Hareide sier at man de siste årene dessverre har opplevd flere kostnadsøkninger i jernbanesektoren.
- Det er uheldig. For å få kontroll over kostnadene i framtidige prosjekter har både Jernbanedirektoratet og Bane Nor satt i verk tiltak som uavhengige eksperter har stilt seg positive til, sier samferdselsministeren.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger