Sjokk-regning for jernbaneprosjekt

Utbyggingen av intercitystrekningen Sandbukta–Moss–Såstad blir forsinket med over halvannet år, og kostnadene ventes å øke med 5,3 milliarder kroner.

DYRT PROSJEKT: Er jernbaneprosjekt ved Moss blir 5,3 milliarder kroner dyrere enn planlagt. Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) fotografert på Oslo S ved en tidligere anledning. Foto: Tore Meek / NTB
DYRT PROSJEKT: Er jernbaneprosjekt ved Moss blir 5,3 milliarder kroner dyrere enn planlagt. Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) fotografert på Oslo S ved en tidligere anledning. Foto: Tore Meek / NTB Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Hovedårsaken er funnet av kvikkleire i Moss sentrum, og Samferdselsdepartement viser i tillegg til høyere priser enn ventet i entreprenørbransjen, skriver Aftenposten.

I en pressemelding opplyser samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) at den sannsynlige sluttkostnaden nå er 14,9 milliarder kroner.

Hareide: Alvorlig

Kostnadsrammen er nå på 17,9 milliarder kroner og tar hensyn til usikkerhet i prosjektet.

- Det er alvorlig med en økning i kostnadsrammen på 70 prosent, men planlagte forbedringer i togtilbudet er avhengig av at prosjektet blir fullført, sier Hareide.

Derfor anbefaler ikke Samferdselsdepartementet at intercity-prosjektet Sandbukta–Moss–Såstad stanses.

Prosjektet omfatter 10 kilometer dobbeltspor, inkludert to tunneler, samt en ny jernbanestasjon i Moss.

19 måneder forsinket

Trolig kan ikke trafikken på den nye strekningen starte før i 2026, noe som er 19 måneder etter den opprinnelige planen.

Hareide sier at man de siste årene dessverre har opplevd flere kostnadsøkninger i jernbanesektoren.

- Det er uheldig. For å få kontroll over kostnadene i framtidige prosjekter har både Jernbanedirektoratet og Bane Nor satt i verk tiltak som uavhengige eksperter har stilt seg positive til, sier samferdselsministeren.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer