Sjømannskap

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er på det rene at uhellet med hurtigruteskipet «Midnatsol» var få sekunder unna katastrofen da det søndag morgen i forrykende uvær mistet motorkraften og drev inn mot grunnene utenfor Stad. Det er også åpenbart at det ble utvist godt sjømannskap i de kritiske timene. Kaptein Arild Hårvik måtte takle en situasjon de fleste erfarne sjøfolk i fart langs norskekysten er forberedt på, men som de færreste får oppleve i praksis. Han løste sin oppgave på eksemplarisk vis.

Hurtigrutas skip og mannskap seiler lange strekninger gjennom svært vanskelig farvann, og spesielt vinterstid også ofte i dårlig vær. Gjennom sin mer enn hundreårige historie har hurtigruta heller ikke vært forskånet for ulykker med fatal utgang. Og selv moderne og nye skip er ikke usårbare når teknikk og vær i kombinasjon inntreffer maksimalt uheldig. Da er det betryggende at mannskap og offiserer viser at de beholder roen og utfører sine oppgaver prikkfritt.