Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Sju år forsinket til 6,3 milliarder kroner: - Ville du ha godtatt dette?

Her letter Forsvarets nye superhelikopter. Det ene vi har fått.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Forsvaret skryter det nye NH 90-helikopteret sitt opp i skyene. Helikopteret, levert av italienske NHIndustries, betegnes som et «høyteknologisk vidunder».

Men vi har måttet vente lenge på herligheten, som ble bestilt i 2001. Helikopteret skulle ha blitt levert i 2005. Det første av totalt 14 bestilte kom i desember og kan tidligst være operativt i 2014. Totalprisen ventes å bli 6,3 milliarder kroner.

- Norges kjøp av nye NH 90 har utviklet seg til å bli noe som likner på en tragedie, skrev stortingsrepresentant Jan Arild Ellingsen (Frp) i et skriftlig spørsmål til forsvarsminister Espen Barth Eide (Ap) tidligere i sommer.

- Vi skrev en kontrakt i 2001 og skulle fått helikoptrene i 2005. Nå er det 2012. Så å kalle dette noe annet enn tragedie det kan man ikke gjøre, sier Ellingsen til Dagbladet.

Vi var med da det nye superhelikopteret lettet fra en fregatt på Oslofjorden i helga. Der skrøt man varmt av helikopteret.

- Ville du godtatt dette? - Helikopteret er fantastisk, vi kunne ikke ønsket oss noe bedre. Ut fra militære og tekniske kriterier kunne vi ikke ønsket oss et bedre helikopter. Den eneste bekymringen er om produsenten klarer å levere, sier oberstløytnant Ingvild Bjørnstad Jensrud, ansvarlig for operativ testing og evaluering av NH90.

Ellingsen er klar over at Forsvaret går god for maskinen, men mener problemet er i ferd med å lamme Kystvakta.

- Jeg var ute med Siv (Jensen) og Dagbladet i forrige uke. De har ett helikopter, og det er klart at det rammer deres evne til å gjøre jobben sin. Det er helt åpenbart en tragedie, sier han.

- Når man står fast i ei millitærpolitisk hengemyr som denne og har ventet i seks år og fanden ikke fått produktet, hvem ville ha godtatt det? Hvis du hadde kjøpt en bil og skrevet kontrakt, ville du godtatt dette, spør Frp-politikeren.

Utreder andre alternativer Dagbladet har vært i kontakt med Forsvarsdepartementet, som viser til Barth Eides skriftlige svar til Ellingsen. Pressevakt Eskil Sivertsen understreker at tålmodigheten er i ferd med å ta slutt.

- Vi har sagt at vi ønsker dette, og at det er et veldig bra helikopter, men at tålmodigheten begynner å ta slutt. Vi kan ikke leve mye lenger med disse forsinkelsene. Vi utreder også andre alternativer, men det er plan B, sier Sivertsen.

Ifølge forsvarsanalytikerne i IHS Jane's er S-70 Seahawk-helikoptrene til Sikorsky favoritten blant alternativene til NH90.

Ellingsen mener vi ikke kan vente stort lenger og fortsette å la «Kystvakta gå på nødbluss».

- Vi har ventet i seks år på en leverandør som ikke leverer. Nå i etterkant av 22. juli-kommisjonens rapport er beredskapsevnen noe vi snakker om, men ikke ivaretar. Det er bedre å bare bryte avtalen og la juristene vurdere om det er vi eller de som skylder penger. Det å få tak i helikoptre til Kystvakta er det viktigste, sier Ellingsen.

- Det er framtida Ingvild Bjørnstad Jensrud leder den operative testinga av helikopteret. Hun sier at NH90 er det eneste som kan dekke behovene «både til Kystvakta som redningshelikopter, og de nye fregattene».

- Vi bestiller 14 helikoptre og seks fregattkit. Men skulle behovet oppstå, kan et kystvakthelikopter i løpet av kort tid omkonfigureres til fregattversjon, sier hun.

Oberst Rolf Folland, sjef for 137 Luftving og helikopterpilot, kaller det «et høyteknologisk vidunder».

- Det er framtida. Bedre rekkevidde, fleksibilitet og hurtighet enn dagens helikoptre. Piloten er blitt mer en dataoperatør, men du må selvsagt kunne håndverket. Det er en ny verden, sier han.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media