DØDE: Angelica (13) ble funnet død i ei hytte på Beitostølen 31. desember 2015. Mandag starter straffesaken mot moren, som er tiltalt for grov omsorgssvikt med døden til følge. Hun nekter straffskyld. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
DØDE: Angelica (13) ble funnet død i ei hytte på Beitostølen 31. desember 2015. Mandag starter straffesaken mot moren, som er tiltalt for grov omsorgssvikt med døden til følge. Hun nekter straffskyld. Foto: Øistein Norum Monsen / DagbladetVis mer

Rettssak mot mor til jenta som døde på hytte i Valdres

Sju bekymringsmeldinger ble sendt før Angelica (13) døde av avmagring. Den siste ble mottatt fire dager for seint

I dag begynner straffesaken mot 13-åringens mor, som hele veien har nektet straffskyld.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Nyttårsaften 2015 ble 13 år gamle Angelica funnet død av helsepersonell på familiens hytte på Beitostølen i Øystre Slidre kommune i Valdres.

Det er i ettertid konkludert med at 13-åringen døde av avmagring, kanskje i kombinasjon med nedkjøling. Hun hadde en BMI på 8,8 da hun døde. Ifølge Norsk Helseinformatikk skal normalvektige barn under 17 år ha en BMI på mellom 18,5 og 25.

Angelicas mor ble umiddelbart siktet for grov omsorgssvikt med døden til følge. Fire dager etter mottok bydel Ullern i Oslo den sjuende og siste bekymringsmeldingen som ble sendt.

Like før skolestart i 2008 fylte Angelica seks år. Sammen med moren bodde hun i Bærum kommune fram til høsten 2015. Da var hun fylt 13 år og hadde nettopp begynt på ungdomsskolen.

Fredag 23. september ble hennes siste skoledag. Den første uka i oktober var det høstferie. 23. oktober meldte moren flytting fra Bærum til Øystre Slidre kommune.

Meldte flytting igjen

Barnevernet i Bærum kommune hadde allerede mottatt fire bekymringsmeldinger i saken. Etter det Dagbladet forstår ble det foretatt undersøkelser basert på minst to av dem. Den siste undersøkelsen ble avsluttet i august 2015.

Den femte bekymringsmeldingen ble videresendt til den interkommunale barneverntjenesten i Valdres og ble mottatt 17. november 2015. Da hadde 13-åringens mor allerede meldt flytting igjen - denne gangen til Ullern i Oslo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Barnevernstjenesten i Valdres «opplyser til Fylkesmannen at de hadde et meldingsavklaringsmøte samme dag, hvor de besluttet å iverksette en undersøkelse [...]. Fylkesmannen har ikke mottatt dokumentasjon om dette. Etter de opplysningene Fylkesmannen har mottatt fra kommunen, er den første aktiviteten som kommunen har dokumentert i saken [sladdet] den 25.11.2015 [sladdet]», framgår det av en tilsynsrapport avsagt av Fylkesmannen i Oslo og Akershus 17. mars 2016.

På meldingsavklaringsmøtet ble det konkludert med at hendelsen var alvorlig, men ikke akutt.

Oversendte melding etter 32 dager

26. november ble det levert enda en bekymringsmelding til den interkommunale barneverntjenesten i Valdres. De fikk også en telefon om at Angelica aldri hadde begynt på skolen, og at mor hadde registrert ny adresse i Oslo ti dager tidligere, altså dagen før barnevernet i Valdres mottok den første bekymringsmeldingen.

«Samme dag, den 26.11.2015, ba interkommunal barneverntjeneste i Valdres politiet om å sjekke om det befant seg noen på adressen de har funnet i sine registre, en hytte i Øystre Slidre kommune. Politiet oppsøkte hytten to ganger samme kveld og meldte to ganger i løpet av kvelden tilbake til barneverntjenesten at det ikke oppholdt seg noen der», står det i tilsynsrapporten.

Det ble dermed konkludert med at familien hadde flyttet til Oslo og den interkommunale barneverntjenesten i Valdres besluttet å sende en bekymringsmelding til bydel Ullern. Det tok 32 dager før meldingen ble sendt. Den ble mottatt 4. januar 2016.

Det er fortsatt ikke kjent hvorvidt Angelica og moren befant seg på hytta dagen politiet oppsøkte den.

22. september 2016 ble moren tiltalt for grov omsorgssvikt med døden til følge. Mandag starter straffesaken mot henne i Gjøvik tingrett, som det er satt av seks uker til. Hun har hele tida nektet straffskyld.

- Det er sendt bekymringsmeldinger som henlegges av ulike årsaker, noen ganger fordi behandling var satt igang, andre ganger fordi man mente at helsetilstanden var forsvarlig holdt vedlike. Vi får se hva man får av svar når det blir spurt om dette i retten. Min oppfatning er at dette aldri skulle vært en straffesak, sier morens forsvarer, advokat Aasmund Sandland, til Dagbladet.

- Sviktet særlig på tre punkter

I Fylkesmannen i Oslo og Akershus' rapport i tilsynssaken mot barneverntjenesten i Bærum og interkommunal barneverntjeneste i Valdres, konkluderes det med at begge barneverntjenestene sviktet i saken.

- Rapporten pekte særlig på tre punkter hvor Fylkesmannen vurderte at vi hadde sviktet: Henleggelse av bekymringsmelding, at vi ikke hadde undersøkt godt nok og at vi ikke hadde snakket tilstrekkelig med jenta, sier Børge Tomter, barnevernsleder i Bærum kommune, til Dagbladet.

Minst to av bekymringsmeldingene som omhandlet den aktuelle saken ble mottatt av barneverntjenesten i Bærum i 2014. Tomter forteller at de allerede det året satte iverk tiltak som gikk ut på å senke terskelen for å foreta undersøkelser etter å ha mottatt bekymringsmeldinger.

- Fylkesmannen presiserte at når en offentlig instans varsler barneverntjenesten, så har barnevernet i utgangspunktet ikke mulighet til å henlegge saken. I hovedsak er det foreldre selv eller offentlige instanser som varsler barnevernet.

Ifølge Tomter ble den andre bekymringsmeldingen barneverntjenesten i Bærum mottok, som Fylkesmannen kritiserte at de henla, henlagt i samråd med melder fordi det ble vurdert at helsesituasjonen var ivaretatt.

- Fylkesmannen sier det bare er barnevernet som kan undersøke omsorgssituasjonen til et barn og at barnevernet fullt og helt har ansvaret. Vi var opptatt av å sikre helsesituasjonen, fordi det var der risikoen ble vurdert å være høyest. Dermed var vi kanskje dårligere til å skaffe oss et overblikk over hele situasjonen til familien. Det er foreldrenes ansvar å sikre god helse, og det er vår rolle å gripe inn hvis foreldrene ikke strekker til. Da kommer man inn i en samhandling med helsetjenestene og er nødt til prioritere hva som er viktigst å ivareta. Generelt kan det være vanskelig å jobbe veldig intensivt på helseområdet samtidig som man skal gjennomføre en full barnevernundersøkelse, men barneverntjenesten skal likevel sørge for at familiens situasjon er godt nok belyst.

Barneverntjenesten i Bærum gjennomgikk hele tjenesten før rapporten ble avsagt i fjor. De har allerede startet forbedringsarbeid som omhandler kvalitetssikring, ansvarsfordeling og oppfølging innad i tjenesten.

Vurderte det ikke som akutt

Pål Andreassen, virksomhetsleder i Familiens hus med ansvar for den interkommunale barneverntjenesten i Valdres, sier at de har jobbet fram nye rutiner som følge av saken.

- Vi har ny rutine for meldingsavklaringsmøter, for videreformidling av bekymring når barn flytter ut av kommunen, for sikring av forsvarlighet når barneverntjenesten anmoder politiet om bistand og vi har forbedret internkontrollsystemet. I tillegg er det satt inn to teamledere under barnevernslederen, som har ansvar for henholdsvis team undersøkelse og tiltak, og team omsorg.

- Hvorfor tok det så lang tid før bekymringsmeldingen ble oversendt bydel Ullern?

- Det handlet om den vurderingen som ble tatt den gangen. Vi vurderte ikke saken så alvorlig som den faktisk var. Vi konkluderte med at den var alvorlig, men ikke akutt. Det medførte at det tok lang tid før den ble videresendt.