Sju dagers krise for Facebook: Verdien falt 500 milliarder på to dager

- Det er et stort fall, det er det ingen tvil om.

STUPER: Mark Zuckerbergs Facebook har hatt en mildt sagt tung uke på børsen. Foto: AFP / NTB Scanpix
STUPER: Mark Zuckerbergs Facebook har hatt en mildt sagt tung uke på børsen. Foto: AFP / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Den siste uka har vært mildt sagt turbulent for et av verdens aller mest kjente selskaper, Facebook.

Mandag og tirsdag denne uka raste sosiale medier-giganten på børsen, og markedsverdien er nå mer enn 60 milliarder dollar, eller 500 milliarder kroner lavere enn den var ved ukas start, skriver Time.

Bare mandag alene falt Facebook-aksjen med nesten sju prosent, noe som er det største fallet på en enkelt dag på over fem år, skriver The Verge.

Markedsanalytiker i Pareto, Karl Oscar Strøm, har fulgt Facebooks utvikling på børsen over tid, og vil ikke svartmale situasjonen for selskapet til tross for raset på børsen.

- Det er et stort fall, det er det ingen tvil om, og fallet har vært litt større for Facebook enn de andre teknologiaksjene. Men prisen på Facebook ligger i utgangspunktet lavt, så jeg er ikke veldig bekymret, sier Strøm til Dagbladet.

Normalisering

Forklaringa på aksjestupet er ifølge analytikeren todelt. På den ene siden er hele markedet i USA inne i en korreksjonsmodus, som gjør at teknologiaksjer generelt har fått en dårlig uke med betydelig fall. Dette rammer også Facebook.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer