Skulle krysse jernbanen:

Sju drept

Rundt halvparten av alle togoverganger i USA mangler bomsperringer. I helga førte dette til to tragiske dødsulykker.

ULYKKE: Et tog fra Amtrak har sklidd ut av jernbanen etter å ha kollidert med en lastebil i Medon i Missouri. Foto: AP/Charlie Riedel
ULYKKE: Et tog fra Amtrak har sklidd ut av jernbanen etter å ha kollidert med en lastebil i Medon i Missouri. Foto: AP/Charlie Riedel Vis mer
Publisert

- Dette er et landlig og øde område. Dermed er det ingen bomsperringer eller signalanlegg som advarer bilistene når de krysser jernbanesporet, sier brannvesenets talsmann Steve Aubert til CNN.

På søndag 26. juni skulle en bil med fem passasjerer krysse togskinnene i Brentwood i California.

Planen var å kjøre inn til en privat tomt for å delta på en pengeinnsamling til ære for en nylig avdød person.

Men så langt kom de aldri.

Da de krysset jernbanesporet kom det et tog i full fart som kolliderte med bilen. Etter hendelsen kunne man se en totalskadd sølvfarget bil like ved skinnene.

Ved jernbanesporene var det ingen fysiske sperringer for bilene - bare et stoppskilt på begge sider av sporene.

Tre av passasjerene i bilen omkom i ulykken, mens de to andre ble alvorlig skadet. Ingen om bord på toget ble skadet.

Det er ukjent hvor fort dette toget skal ha kjørt da kollisjonen inntraff, men fartsgrensen på denne strekningen er nærmere 130 kilometer i timen.

TOTALSKADD: Det ble store skader på bilen etter kollisjonen. Foto: AP
TOTALSKADD: Det ble store skader på bilen etter kollisjonen. Foto: AP Vis mer

- Vanskelig å tro

Ifølge den lokale TV-kanalen Abc7news har det gjennom de siste 20 åra vært fire kollisjoner mellom tog og biler før søndagens hendelse.

Det får lokalbefolkningen til å reagere.

- I disse omgivelsene hører du tutingen og kan se toget fra lang avstand. Det er vanskelig å tro at bilistene verken hører eller ser toget før de kjører over skinnene, sier Cindy Caprio.

Ifølge Amtrak, togselskapet som var involvert i ulykken, er denne type ulykker den fremste dødsårsaken når det kommer til tog-relaterte dødsfall.

- Det understreker viktigheten av å følge loven og å være ekstremt forsiktig når du skal krysse jernbanen, skriver Amtrak i en pressemelding.

Det er selskapet som eier jernbanen som skal etterforske dødsulykken. På mandag var de på plass på stedet for å starte dette arbeidet, ifølge CNN.

Ut av sporet

Bare rundt 24 timer seinere ble det meldt om enda en togulykke. Denne gang i Medon i Missouri. Selv med flere mil unna hverandre, var det klare likhetstegn ved at det manglet fysiske sperringer.

I motsetning til ulykken i Brentwood, førte denne kollisjonen til at toget skled ut av jernbanen i møtet med lastebilen som krysset jernbanen.

The Washington Post melder om at fire passasjerer i lastebilen døde, i tillegg til at 150 togpassasjerer ble skadet og sendt til 10 forskjellige sykehus i distriktet. Blant de skadde var det varierende skadeomfang.

STORT SKADEOMFANG: Togulykken i Medon i Missouri førte til at 150 ble sendt til sykehus. Her er utredere fra National Transportation Safety Board på plass. Foto: MediaPunch/Shutterstock
STORT SKADEOMFANG: Togulykken i Medon i Missouri førte til at 150 ble sendt til sykehus. Her er utredere fra National Transportation Safety Board på plass. Foto: MediaPunch/Shutterstock Vis mer

Det amerikanske transportsikkerhetsbyrået National Transportation Safety Board (NTSB) er allerede i gang med etterforskningen. I første omgang består denne etterforskningen av å intervju togansatte og å få tilgang til opptak som er gjort fra toget og lastebilen.

- Vi er mest opptatt av selve bilkryssingen, hva slags tilnærming sjåføren har hatt til denne og hva som skjedde etter kollisjonen, sier Jennifer Homendy i NTSB til Washington Post.

Hun legger samtidig til at det finnes 130 000 såkalte passive kryssinger landet rundt. Dette tilsvarer rundt halvparten av alle planoverganger.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer