Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Sju personer granskes

To flygeledere på Linate-flyplassen i Milano blir karakterisert som «sterkt skjødesløse», og medskyldige til flykatastrofen. Ytterligere fem personer granskes.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Til tross for tett tåke, uskiltet taksebane og en bakkeradar som ikke var i bruk, skulle flygelederne ifølge etterforskerne likevel ha fått informasjoner fra i hvert fall tre forskjellige kilder om at det lille Cessna charterflyet var på feil taksebane ut mot startbanen.

Som kjent var et SAS-fly til København i startposisjon på rullebanen, og kapteinen i SAS-flyet fikk klarsignal idet det tyske flyet svingte ut på startbanen. Dette førte til at SAS-flyet etter bare noen sekunder kolliderte med Cessna-maskinen, ble slått til siden ut på gressområdet og braste deretter inn i en bygning hvor det umiddelbart oppsto eksplosjonsartet brann. I alt 118 personer omkom, derav samtlige 110 om bord i SAS-flyet.

Tok ikke notis

Ifølge etterforskerne som er sitert i romaavisen La Repubblica tok ikke folk i kontrolltårnet notis av at kapteinen på det lille tyske forsto at han var på feil taksebane og at han meldte fra om dette. Den 800 meter lange taksebanen var uten skilting, og heller ikke lydsignalanlegget, som med fotoceller skal varsle at noe kommer inn på startbanen, var i drift.

Minst åtte personer er så langt under etterforskning etter ulykken, deriblant de to flygelederne og ansatte i lufthavnsforvaltningen.

De første timer etter ulykken ble det satt spørsmålstegn ved den tyske pilotens manøvrering til tross for tykk tåke og mangel på elektroniske hjelpemidler. Senere er det klargjort at Cessna-kapteinen fikk klarsignal til å bruke den aktuelle taksebanen for å komme fram til startstedet på rullebanen.

I SAS holder man seg til bekreftelsen fra de italienske myndigheter om at kapteinen i SAS-maskinen fikk avgangserklæring like før flyet startet fra den ene enden av rullebanen.

Verste ulykke

Flyulykken 8. oktober i Milano er den verste i SAS' og skandinavisk luftfartshistorie. Om bord var det 104 passasjerer og et mannskap på seks. Tre av passasjerene var norske.

Fire personer i det tyske småflyet omkom sammen med fire ansatte i den bygningen som SAS-maskinen braste inn i.

SAS-flyet av typen MD 87 kolliderte med det tyske flyet idet det skandinaviske var i ferd med å lette. Etter sammenstøtet ble SAS-maskinen slengt til side og skled på det gresslagte sikkerhetsfeltet inn i bygningen som ble brukt til bagasjehåndtering. Det oppsto straks eksplosjoner og flykroppen brakk i tre.

Brannvesen og ambulanser kom raskt til ulykkesstedet, men kunne ikke bevege seg nær flyvraket på grunn av den intense heten.

(NTB)

MEDSKYLDIGE: De to flygelederne holdes delvis ansvarlige for ulykken.
Hele Norges coronakart