TRE MISTET LIVET: Slik så det ut etter at de 16 godstogvognene kom seg løs fra lokomotivet på Alnabru, og endte sin ferd Sjursøya. Her traff de hovedinngangen til Olso Containerterminal. Tre menn mistet livet i ulykken. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / Dagbladet
TRE MISTET LIVET: Slik så det ut etter at de 16 godstogvognene kom seg løs fra lokomotivet på Alnabru, og endte sin ferd Sjursøya. Her traff de hovedinngangen til Olso Containerterminal. Tre menn mistet livet i ulykken. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / DagbladetVis mer

Sjursøya-ulykken skyldes menneskelig svikt

Menneskelig svikt og misforståelser på godsterminalen på Alnabru var årsaken til ulykken på Sjursøya.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| Havarikommisjonen legger nå frem rapporten etter togulykken ved Sjursjø-øya.  
Den foreløpige konklusjonen er at menneskelig svikt på godsterminalen på Alnabru var årsaken til ulykken på Sjursøya i Oslo 24. mars.

En utløsende årsak var misforståelse i en samtale mellom togekspeditør og skiftleder.

— Det var ikke én feil, ikke én årsak, men et samspill mellom flere årsaker. Det er det vi skal prøve å sette sammen til et bilde, sier Grete Myhre direktør i Statens havarikommisjon.

I den foreløpige rapporten ble det pekt på mangler i sikkerhetsstyringen ved godsterminalen, som oppfølging av regelverk og prosedyrer.

Det har medført at sikkerhetsmarginer er blitt redusert, uten at avvik er blitt avdekket og korrigert, melder NTB.

«Omstrukturering og økning i godstrafikken over Alnabru har, sammen med manglende tilpassing og tilrettelegging av de fysiske anleggene, ført til en situasjon hvor sikkerhetsmarginene kan ha blitt redusert for å kunne avvikle trafikken effektivt», heter det i rapporten.

Tre mistet livet24. mars i år dundret 16 godsvogner gjennom hovedstaden etter å ha begynt å trille på Alnabru.

Sporbremsen løsnet og toget rullet forbi en sporveksel som skulle ledet vognene inn på et blindspor.  

Artikkelen fortsetter under annonsen

På Sjursøya braste vognene gjennom et terminalbygg og sporet av. Flere av dem havnet i sjøen.  

STARTET HER: Det var her, på Alnabru skifteterminal, at den ville ferden til 16 løse godsvogner startet. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / Dagbladet
STARTET HER: Det var her, på Alnabru skifteterminal, at den ville ferden til 16 løse godsvogner startet. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / Dagbladet Vis mer

Ulykken krevde i alt tre menneskeliv. De omkomne var Cato Kyrre Breistrand, Geir Atle Lind, og  Leif Kåre Nordmo.  

Alle jobbet for et transportfirma ved Oslo Havn KF og for Oslo Container Terminal AS.       

Tre andre, to menn og en kvinne i 30-åra ble også hardt skadd i togulykken.   

Bedre analyserHararikommisjonen mener Jernbaneverket må analysere situasjonen på Alnabru:

«Statens havarikommisjon tilråder at Statens jernbanetilsyn pålegger Jernbaneverket å analysere driftssituasjonen på Alnabru og å etablere nødvendige barrierer slik at løpske vogner ikke kan rulle ut av stasjonen», heter det i rapporten.

Havnedirektør Anne Sigrid Hamran tar Havarikommisjonens konklusjon alvorlig:

- Vi forventer at Statens Jernbanetilsyn pålegger Jernbaneverket å iverksette de umiddelbare tiltak som Havarikommisjonen tilrår for å hindre at liknende ulykker kan skje.Det er også nødvendig å se på mer permanente tiltak som kan hindre slike ulykker i fremtiden, sier Hamran i en pressemelding.

Politiet ferdig i juniPolitiet har også etterforsket saken samtidig som Havarikommisjon har gjort sine undersøkelser.  
 
- Politiet har god oversikt over det faktiske hendelsesforløpet, men det gjenstår ennå noe etterforsking før politiet kan ta stilling til om det er gjort noe straffbart i saken. Det er altså for tidlig for oss å konkludere, sier politiadvokat Carl Graff Hartmann ved Finans- og miljøkrimseksjonen ved Oslo politidistrikt i en pressemelding.

HAVNET I SJØEN: På Sjursøya braste vognene gjennom et terminalbygg og sporet av. Flere av dem havnet i sjøen. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET.
HAVNET I SJØEN: På Sjursøya braste vognene gjennom et terminalbygg og sporet av. Flere av dem havnet i sjøen. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET. Vis mer

Politiet tar sikte på å være ferdig med etterforskningen i løpet av juni.

Dagbladet.no kommer tilbake med mer