Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Byrådserklæringen angripes

- Skadelig for Oslo

Det rødgrønne byrådet vil halvere kjøttforbruket, senke fartsgrensene, fjerne parkeringsplasser og skrote veiprosjekter. Sylvi Listhaug er ikke imponert.

REFSES: Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) får - ikke uventet - kraftig kritikk fra Frp og Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) for byrådserklæringen som ble lagt fram i dag. Video: Madeleine Liereng / Dagbladet Vis mer

- For det sosialistiske byrådet i Oslo, med Lan Marie Berg og MDG i spissen, er det tydeligvis viktigst å bestemme hva de eldre ikke skal spise og sentralstyre at kjøttforbruket til eldre og syke mennesker skal kuttes, sier Frp-nestleder Sylvi Listhaug til Dagbladet.

- Jeg synes det er en uspiselig politikk, som lukter formynderi og overstyring av eldre mennesker lang vei, fortsetter eldre- og folkehelseministeren.

Hun reagerer kraftig på punktet i den ferske byrådserklæringen om å halvere kjøttforbruket i kommunale kantiner og institusjoner innen utgangen av 2023.

Refs fra Vedum

Listhaug som tidligere har vært eldrebyråd i Oslo, sier myndighetene regner med at om lag en tredel av eldre på sykehjem er underernært eller står i fare for å bli det.

- Mange er underernærte fordi de er syke og mangler matlyst. Da er ikke svaret å prøve å overta styringen med hva de eldre på sykehjem skal spise, men å legge til rette for at de kan få servert god og variert mat, som de faktisk liker, sier hun.

Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum er like kritisk til byrådets kjøtt-løfte.

- Å ta fra bestemor kjøttkakene er hysteri. La bestemor spise kjøttkakene sine, sier Vedum til TV 2.

Sp-lederen har i flere sammenhenger gått ut mot det han opplever som moralisme i norsk klimadebatt og mer enn antydet at MDG ønsker å ta kjøttkakene fra folk.

Men da Vedum og Dagbladet ble invitert på kjøttkakemiddag med MDG-topp Arild Hermstad, takket Sp-lederen nei.

- Det var synd. Han gikk glipp av god mat, sa Hermstad til Dagbladet etter måltidet på tradisjonsrike Dovrehallen.

Lavere fart - færre p-plasser

Den nye byrådsplattformen som Arbeiderpartiet, Miljøpartiet de Grønne og SV i Oslo la fram i dag, får ikke bare kritikk for holdningen til kjøtt.

Først og fremst er det samferdselspolitikken som får gjennomgå. Her er blant tiltakene som angripes:

* Byrådet vil senke fartsgrensene i hovedstaden for å få bukt med svevestøv og lokalforurensing.

* Byrådet vil jobbe for 60 km/t fartsgrense på hovedveiene hele året. I tillegg ønsker de å jobbe for 30-sone som ny standard fartsgrense i byen. Byrådet går også inn for å søke staten om å bli pilotkommune med 20-sone rundt barneskoler.

* Byrådet vil fjerne parkeringsplasser for å bygge 100 kilometer med nye sykkelveier innen 2030.

- Skadelig og ødeleggende

- Byrådserklæringen er skadelig og ødeleggende for Oslo når det kommer til samferdselspolitikken, mener listetopp for Folkeaksjonen Nei til mer bompenger Bjørn Revil.

-Vi ser en utvikling i Oslo der bedrifter går konkurs. Den utviklingen vil nå fortsette, mener han.

Revil mener det ikke er noe trafikalt grunnlag for å senke fartsgrensene.

- Dette bærer preg av å være basert på politisk ideologi og burde i det minste ha vært grundig utredet først.

Mer bompenger

Det ligger ikke an til noen reduksjon i bompengene i plattformen fra det Ap-ledede byrådet, snarere tvert imot:

«Innen 2030 skal alle biler i Oslo være utslippsfrie. Vi ønsker en rask stans i salget av nye fossilbiler i Oslo, og vil jobbe for at nye fossilbiler solgt fra 2020 må betale mer i bompenger og parkering. Det skal alltid lønne seg å velge utslippsfri bil, samtidig som elbiler også gradvis må betale for plassen de tar opp i byen. Byrådet vil videreføre den relative fordelen for elbiler i bomringen fra 2020 og ut perioden» står det i erklæringen.

- Det er uforståelig at partier på venstresiden vil gjøre bilkjøring til et privilegium for de rike, mener Revil.

Advarer mot å skrote veiprosjekter

At byrådet ønsker å fjerne flere veiprosjekter fra Oslo-pakke 3, provoserer også. Begrunnelsen er at pakka må få ned klimagassutslipp og trafikk. E18 Vestkorridoren og E6 Oslo Øst nevnes spesielt.

- På samferdsel er det dårlig nytt for befolkningen og næringsliv i denne plattformen. Når de vil trekke veiprosjekter ut av Oslo-pakke 3, står de i fare for å sette både vei og baneprosjekter på spill, sier parlamentarisk leder Hans Andreas Limi i Fremskrittspartiet.

Han mener erklæringen er «dårlig nytt for befolkningen og næringslivet.»

- Det er det samme som skjedde da det nye rødgrønne flertallet i Viken ville trekke garantien til E18 vestover. En kan ikke bare løfte prosjekter ut, dette er basert på en enighet mellom tre parter, Oslo, tidligere Akershus og staten. Det er en gjensidig avtale, alle parter er forpliktet til å stå ved enigheten og finansieringsløsningen, sier Limi.

I spill

Frps parlamentariske leder bor selv i Bærum og sier til Dagbladet at han også derfor er spesielt opptatt av samferdselen i Oslo-regionen.

- Så hvis veiprosjekter hentes ut, vil ikke Frp som regjeringsparti garantere for resten?

- Nei, for da er det skapt en helt ny situasjon. Satt på spissen kan dette bety at flere prosjekter i Oslopakke 3 kan rakne, og mange av disse innebærer store økonomiske statlige forpliktelser, sier Limi.

Han advarer om at flere gode kollektivprosjekter kan bli utsatt eller umulig å gjennomføre.

- Er dette om ikke en trussel, så i alle fall et ris bak speilet?

- Det er ikke en trussel, det er bare en realitet. Både Oslo og Akershus vet at det å lande store viktige prosjekter i Oslo-regionen er krevende kompromisser. Da er det ikke slik at en part kan bestemme seg for bare å være med på en del av det, uten at det får noen konsekvenser.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media