Skaff deg kontrakt

· · Inngå en skriftlig kontrakt med håndverkeren før han eller hun starter arbeidet. · · En kontrakt bør inneholde: - En fastpris - Omfagnet på arbeidet - Oppstartings- og avslutningstidspunkt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Over 350 av oss klaget på håndverkertjenester i løpet av 1995 og 1996. Det viser tall fra Forbrukerrådet. De fleste konfliktene kunne ha vært unngått, Forbrukerrådet viser deg hvordan.

Det første du bør gjøre som håndverkerkunde er å inngå skriftlig kontrakt før arbeidet starter.

- De færreste er klar over at det eksisterer en egen lov om håndverkertjenester. Den gir forbrukeren klare rettigheter, sier kontorsjef ved juridisk avdeling i Forbrukerrådet, Eric Roe.

Klagene han får fra fortvilte boligeiere kan summeres opp i tre stikkord:

Prisen, kvaliteten og omfanget på arbeidsoppdraget.

Veldig mange av klagene dreier seg om arbeid utført på baderom.

- Det aller viktigste er å avtale prisen på forhånd. Det sikreste er å få en fastpris. Hvis du tar sjansen på regningsarbeid, der håndverkeren får timelønn, bør du stole på ham og helst ha kjennskap til hvordan han arbeider. Ellers kan det lett bli dyrt, sier Eric Roe. Han anbefaler alle å innhente anbud fra flere firmaer, de aller fleste kommer gratis hjem til deg for å gi deg et prisoverslag. Hvis du bor i en av de store byene, kan det være lurt å ringe håndverkere i distriktene, de er ofte rimeligst.

Prisen bør stå skrevet i en kontrakt, eventuelt i en skriftlig ordrebeskrivelse. Forbrukerrådet har standardkontrakter som du bør benytte deg av.

- En annen ting du bør ha skriftlig, er omfanget på arbeidet og oppstartings- og avslutningstidspunkt. Som forbruker kan du kreve erstatning i henhold til loven hvis håndverkeren bruker lengre tid enn det dere har avtalt på forhånd, sier Eric Roe.

Hva gjør vi den dagen baderommet eller garasjen står ferdig og resultatet er nedslående?

- Hvis det først oppstår en feil, lønner de seg å ta det opp med en gang. Ta gjerne bilder av det ferdige arbeidet, da kan du stå sterkere i en klagesak, sier Eric Roe. Han får mange klager fra forbrukere som mener håndverkeren har gjort en dårlig jobb. Og det hjelper å klage.

- Forbrukeren skal ikke lide for at snekkeren har gjort en dårlig jobb. Hvis det viser seg at han, utfra gjengs oppfatning av hva en kan forvente, har arbeidet tregt og unøyaktig, kan du få prisavslag eller mangler rettet opp uten ekstra omkostninger, sier Eric Roe.

I første omgang blir saken tatt opp i Forbrukerrådet. Hvis partene ikke blir enige, går saken videre til forbrukertvistutvalget som fungerer som en mini-rettssal.

Hvis håndverkeren nekter å rette seg etter «dommen», kan du be namsmannen om hjelp.