INTERESSEKONFLIKT: «I oppsigelsesperioden tok SAS opp med meg om det kunne forekomme noen interessekonflikt mellom pilotstillingen i SAS og den stilling jeg skulle tre inn i. For å fjerne enhver tvil om dette tok jeg initiativ til å fratre min stilling i SAS tidligere enn planlagt», skriver sjefen i OSM Aviation, tidligere SAS-kaptein Espen Høiby. Arkivfoto: Lise Åserud / NTB Scanpix
INTERESSEKONFLIKT: «I oppsigelsesperioden tok SAS opp med meg om det kunne forekomme noen interessekonflikt mellom pilotstillingen i SAS og den stilling jeg skulle tre inn i. For å fjerne enhver tvil om dette tok jeg initiativ til å fratre min stilling i SAS tidligere enn planlagt», skriver sjefen i OSM Aviation, tidligere SAS-kaptein Espen Høiby. Arkivfoto: Lise Åserud / NTB ScanpixVis mer

Skaffer piloter for Norwegian: Høibys rolle «uforenlig» med å fly for SAS - måtte slutte før tida

Konfrontert med interessekonflikt, trakk Espen Høiby seg som SAS-kaptein.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En flyvning fra San Francisco skal ha blitt avsluttet med en kalddusj for daværende SAS-kaptein Espen Høiby, da flyet hans ankom Kastrup ved København en dag i begynnelsen av september i fjor.

Etter det Dagbladet får opplyst fra flere kilder, ble han møtt av en SAS-representant som konfronterte ham med interessekonflikten i det å fly for SAS mens han samtidig var involvert med bemanningsselskapet OSM Aviation. OSM er selskapet som Norwegians streikende piloter nå frykter å bli presset til å inngå kontrakt med.

Konfrontasjonen i september endte med at Høiby sluttet å fly for SAS med umiddelbar virkning.

- Framskutt rolle Ifølge SAS' kommunikasjonsdirektør Knut Morten Johansen opplyste Høiby at han skulle begynne i OSM Aviation da han sa opp stillingen som SAS-kaptein i mars i fjor. SAS ville likevel at han skulle jobbe i oppsigelsesperioden.

- Så så vi på slutten av denne perioden at han hadde fått en ganske framskutt rolle i dette selskapet (OSM) og da vurderte vi det sånn at det var uforenlig med at han skulle ha en operativ rolle i SAS. Så etter det fløy han ikke lenger for oss, sier Johansen til Dagbladet.

Ifølge Johansen var det «få uker» før utløpet av den avtalte arbeidsperioden at SAS fant fortsatt arbeid uforenlig med rollen hans i OSM.

- Var Høiby åpen på at han skulle bli daglig leder der?

- Det vet jeg ikke, sier Johansen til Dagbladet. Dette spørsmålet har heller ikke Høiby besvart.

Interessekonflikt I en epost til Dagbladet i dag vil ikke Høiby gå i detaljer, men påpeker at «det var jeg som ba om å få fratre min stilling før oppsigelstiden var ute».

På Dagbladets oppfordring om å korrigere det som måtte være feil i Dagbladets oppfattelse av saken, skriver han følgende:

«Saken er at jeg sa opp min stilling i SAS i mars 2014 for å tiltre en stilling i OSM Aviation i oktober. (...) I oppsigelsesperioden tok SAS opp med meg om det kunne forekomme noen interessekonflikt mellom pilotstillingen i SAS og den stilling jeg skulle tre inn i. For å fjerne enhver tvil om dette tok jeg initiativ til å fratre min stilling i SAS tidligere enn planlagt.»

På spørsmål om han benekter at han etter ankomst på Kastrup fikk beskjed om at han ikke lenger kunne fly for SAS, viser han til det han allerede har skrevet.

Eier via Kypros Dagbladet kjenner til at Høibys engasjement i OSM Aviation AS på dette tidspunktet, i september i fjor, vakte intern uro i SAS.

I Brønnøysundregistrene ble Espen Høiby allerede 25. september 2013 oppført som daglig leder i OSM, men han ble erstattet av en annen bare få dager senere.

Den 5. september 2014, omtrent samtidig med at han sluttet å fly for SAS, dukket Høibys navn for andre gang opp som daglig leder i OSM Aviation AS i Brønnøysundregistrene.

Den 10. september i fjor lot Høiby seg intervjue av Dagens Næringsliv som daglig leder i OSM Aviation, under tittelen «Vil kapre flybemanningen». Espen Høiby er for øvrig kronprinsesse Mette-Marits bror.

Kontroverser OSM Aviation eies av Kypros-selskapet OSM Aviation Ltd. Espen Høiby er selv en av eierne i OSM Aviation, gjennom Kypros-selskapet Hightown Holding.

OSM Aviation er via sin utleie av Spania-baserte piloter til Norwegian trukket inn i den pågående konflikten mellom Norwegian Pilots Union (NPU) og Norwegian i Norge. Pilotfagforeningen SEPLA har nå brakt OSM inn for et spansk meklings- og voldgiftsorgan med en klage på at spanskbaserte piloter brukes for å fly i Skandinavia under streiken.

NØKKELPERSON FOR KJOS: Espen Høiby har blitt en nøkkelperson for Norwegian-sjef Bjørn Kjos (bildet), som sjef for det eksterne bemanningsselskapet OSM Aviation. Foto: Halvor Solhjem Njerve / Dagbladet
NØKKELPERSON FOR KJOS: Espen Høiby har blitt en nøkkelperson for Norwegian-sjef Bjørn Kjos (bildet), som sjef for det eksterne bemanningsselskapet OSM Aviation. Foto: Halvor Solhjem Njerve / Dagbladet Vis mer

OSM ligger fra før i bitter strid med SEPLA, som forgjeves har prøvd å komme i kontraktsforhandlinger med OSM Aviation på vegne av sine medlemmer som flyr for Norwegian.

New York-trøbbel OSM Aviation var også arbeidsgiver for Melania Kosanovich, en av de fire kabinansatte som gikk av Norwegians flyvning fra New York før avgang til Arlanda etter en heftig krangel med kapteinen. Hendelsen skjedde den 26. januar i år, og Kosanovich mente det var uforsvarlig å fly fordi et uvær raste på USAs østkyst.

Det endte med at flyet tok av med for få kabinansatte ombord til å oppfylle sikkerhetsforskriftene. Hendelsen granskes nå av Luftfartstilsynet.