Skal bli dyrt å kjøre i rushtida

Nå skal bilistenes lommebøker tappes ytterligere: Til høsten fremmer regjeringen lovforslag om en rushavgift i storbyene. Stortingsflertallet stiller seg bak lovforslaget.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Venstre, KrF og SV er i likhet med Ap-regjeringen positive til veiprising, som er den offisielle betegnelsen på den nye avgiften. Poenget er å gjøre det dyrt å kjøre inn i de større byene i rushtida, slik at pendlere presses over i kollektivtrafikken.

I motsetning til bompenger, som skal finansiere konkrete veiutbyggingstiltak, kan inntektene fra rushavgiften brukes til utbygging av kollektivtrafikk, samt miljø- og trafikksikkerhetstiltak.

Abonnement

Rent praktisk kommer veiprisingen til å fungere som bomringene. Du kan kjøpe et abonnement (køfribrikke) så du betaler automatisk ved passering, eller stoppe ved en stasjon og betale manuelt. Satser Oslo på veiprising, er det sannsynlig at dagens bomstasjoner benyttes.

Det forutsettes at veiprising skal erstatte og ikke komme i tillegg til bompenger.

- Vi vil innføre veiprising der det er lokal støtte for det, sier samferdselsminister Terje Moe Gustavsen.

Det innebærer at Oslo og en rekke andre byer med trafikkproblemer i rushtida kan starte forberedelsene. Snart kan det koste deg minst 50 kroner å kjøre inn i hovedstaden mellom klokka 07 og 09 om morgenen, men kanskje «bare» 10 kroner nattetid.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer