Skal bli dyrt å kjøre i rushtida

Nå skal bilistenes lommebøker tappes ytterligere: Til høsten fremmer regjeringen lovforslag om en rushavgift i storbyene. Stortingsflertallet stiller seg bak lovforslaget.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Venstre, KrF og SV er i likhet med Ap-regjeringen positive til veiprising, som er den offisielle betegnelsen på den nye avgiften. Poenget er å gjøre det dyrt å kjøre inn i de større byene i rushtida, slik at pendlere presses over i kollektivtrafikken.

I motsetning til bompenger, som skal finansiere konkrete veiutbyggingstiltak, kan inntektene fra rushavgiften brukes til utbygging av kollektivtrafikk, samt miljø- og trafikksikkerhetstiltak.

Abonnement

Rent praktisk kommer veiprisingen til å fungere som bomringene. Du kan kjøpe et abonnement (køfribrikke) så du betaler automatisk ved passering, eller stoppe ved en stasjon og betale manuelt. Satser Oslo på veiprising, er det sannsynlig at dagens bomstasjoner benyttes.

Det forutsettes at veiprising skal erstatte og ikke komme i tillegg til bompenger.

- Vi vil innføre veiprising der det er lokal støtte for det, sier samferdselsminister Terje Moe Gustavsen.

Det innebærer at Oslo og en rekke andre byer med trafikkproblemer i rushtida kan starte forberedelsene. Snart kan det koste deg minst 50 kroner å kjøre inn i hovedstaden mellom klokka 07 og 09 om morgenen, men kanskje «bare» 10 kroner nattetid.

Negativ effekt

- Vi støtter veiprising som et middel for å regulere trafikken, men innser at en rushavgift vil få negativ effekt for småbarnsfamilier og andre som av ulike grunner må bruke bilen i rushtida. Men det er vanskelig å innføre en avgift som ikke rammer noen, sier Rigmor Kofoed-Larsen, samferdselspolitisk talskvinne i KrF.

Også i Venstre og SV hilses lovforslaget velkommen:

- Men siden prisene skal variere etter tida på døgnet, må vi passe på at ikke dette får preg av overvåking. Systemet gir jo myndighetene anledning til å følge et kjøretøys bevegelser inn og ut av byen, sier SVs Inge Myrvoll.

Sp er i utgangspunktet positive til lovforslaget, men vil ikke forplikte seg før de har studert innholdet i proposisjonen.

Rasende Frp

Dermed hjelper det lite at krefter i Høyre er imot veiprising, ei heller at Frp raser:

- Tanken er i og for seg grei nok. Men skal vi svelge dette, må skatter og avgifter på bilkjøp settes drastisk ned, sier Frp's Christopher Stensaker.

thor.sorum-johansen@dagbladet.no