ØSTFOLDBANEN BYGGES UT: Regjeringen bevilger penger til dobbeltspor og tunnel på en 10 kilometer lang strekning på Østfoldbanen. De 10 000 meterne skal være klare til bruk om åtte år. Foto: VIDAR KNAI / NTB SCANPIX .
ØSTFOLDBANEN BYGGES UT: Regjeringen bevilger penger til dobbeltspor og tunnel på en 10 kilometer lang strekning på Østfoldbanen. De 10 000 meterne skal være klare til bruk om åtte år. Foto: VIDAR KNAI / NTB SCANPIX .Vis mer

Skal bruke åtte år på bygging av 10 km dobbeltspor

Foreløpige analyser fra Jernbaneverket anslår en total kostnad på 5 milliarder kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Regjeringen bevilger penger til dobbeltspor og tunnel på en 10 kilometer lang strekning på Østfoldbanen. De 10 000 meterne skal være klare til bruk om åtte år.

Planen er ikke ny. I 2008 ble det kjent at den skal omfatte en 10 kilometer lang strekning fra Sandbukta nord for Moss til Såstad i Rygge. Strekningen får dobbeltspor hele veien. Det blir 1 kilometer med fire spor ved Moss stasjon, og tunnel på strekningen sørover fra Moss stasjon til Såstad.

- En god start Det gjenstår å se hvilken sum regjeringen bevilger på statsbudsjettet, melder NRK. Men foreløpige analyser fra Jernbaneverket anslår en total kostnad på 5 milliarder kroner. Etter det NRK erfarer, kan detaljplanleggingen starte neste år.

Dette er en god start på utbygging av InterCity-triangelet mellom Lillehammer, Skien og Halden, mener informasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket.

- Med dette prosjektet får vi sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Rygge. Da er vi på god vei til Fredrikstad. Ikke minst vil dette bidra til å starte utbyggingen av InterCity-nettet med dobbeltspor, sier han.

Ikke imponert Men ikke alle lar seg imponere. Andre nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud (Frp), viser til at kineserne har brukt fire år på å bygge 1 318 kilometer med jernbane mellom Beijing og Shanghai.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er nesten flaut på vegne av politikerne å høre at Jernbaneverket sier seg godt fornøyd og at dette er starten på InterCity-satsingen når de skal bruke åtte år. Jeg kan ikke si at det er en god start. Hvis vi vinner valget neste år, skal det definitivt ikke være akseptabelt med en slik fremgang. Utbyggingstakten skal mangedobles før vi blir fornøyde, sier Hoksrud til NTB.

Bevilgninger Han mener utbyggingstakten for norsk jernbane har forbedringspotensial.

- Vi må sørge for forenkling og kjappere bygging. Det handler om politisk vilje og å bevilge penger, og å sette krav til utbyggingstakt og tidsbruk. Prosjekter står klare. Det handler kun om å bevilge penger, sier Hoksrud. Han legger til at det er fint mulig å innhente arbeidskraft fra andre europeiske land hvis det ikke er nok tilgang i Norge.

Onsdag meldte TV 2 at regjeringen setter av 50 millioner kroner som oppstartsbevilgning på Bergensbanen. Planen er at dobbeltspor gjennom Ulriken i Bergen skal stå ferdig i 2018 til en prislapp på 3,2 milliarder kroner.

(NTB)