Skal bruke Muhammed-tegning i valgkampen

– Jammen, hvorfor skal vi ikke gjøre det, sier Dansk Folkepartis leder Pia Kjærsgaard.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): For to år siden resulterte kontroversielle danske karikaturtegninger av profeten Muhammed i store internasjonale protester. I høstens valgkamp vil partiet Dansk Folkeparti (DF) få hjelp av profeten i valgkampen, melder danske Nyhedsavisen.

I avis- og internettannonser trykker partiet en skissetegning av profeten Muhammed sammen med teksten «Ytringsfrihet er dansk, sensur er det ikke. Vi står fast på de danske verdier».

Ifølge Dansk Folkepartis leder Pia Kjærsgaard viser annonsen at partiet står fast på ytringsfriheten ved å tegne Muhammed.

Hun svarer slik på spørsmålet om hvorfor hun trykker tegningen i annonsene, etter det som skjedde med Muhammed-karikaturene:

– Jammen, hvorfor skal vi ikke gjøre det? Er det forbudt? Tvert i mot var det takket være Muhammed-krisen at vi snakket om den ytringsfriheten vi var i ferd med å miste. Vi skal hele tiden holde fast i de verdiene, og ikke være redde. Selvsensur er av det onde, sier Kjærsgaard til Nyhedsavisen.

Vil ikke provosere

Dansk Folkeparti er Danmarks tredje største parti, og et støtteparti til regjeringen som styres av statsminister Anders Fogh Rasmussen.

Partiet har fått stor innflytelse på innvandringspolitikken, og får av andre partier skylden for den knallharde innvandringspolitikken regjeringen fører.

Skal bruke Muhammed-tegning i valgkampen

Under striden om Muhammed-karikaturene var Kjærsgaard aktiv i debatten rundt publiseringen. Hun skrev blant annet i sitt ukebrev at de muslimske organisasjonene ikke ustraffet bør kunne drive utilslørt bakvaskelse av landet de bor i, og godene de nyter godt av daglig.

DFs ungdomsparti vakte også forargelse både innenlands og utenlands da de publiserte en video der ungdomspolitikerne gjør narr av profeten Muhammed på en sommerfest. Der moret partiets ungdomspolitikere seg med en tegnekonkurranse der profeten Muhammed skulle framstilles på mest mulig ydmykende vis.

Kjærsgaard avviser at partiet prøver å provosere ved å henvise til Muhammed-karikaturene.

– Nå har vi snakket om provokasjoner i snart to år i forbindelse med Muhammed-tegningene. Jeg kan ikke akseptere at man føler seg provosert av den slags i Danmark, sier Pia Kjærsgaard til danske TV 2.

Frykter ikke reaksjoner

Annonsene med tegningen skal etter planen trykkes tidlig i neste uke i både papir- og nettaviser, forteller Dansk Folkepartis pressesjef Søren Søndergaard til Dagbladet.no.

– Annonsen er planlagt sammen med flere andre annonser under fellestittelen «Danske verdier», sier Søndergaard, og forteller at de andre danske verdiene som presenteres i annonseserien er blant annet toleranse, likeverd, solidaritet og å følge danske skikker.

De første annonsene i serien publiseres i papir- og nettaviser allerede i morgen.

BRUKER MUHAMMED Ì VALGKAMPEN: Dansk Folkeparti skal trykke valgkampannonser som inneholder en portrettegning av profeten Muhammed. Her er partiets leder Pia Kjærsgaard på en pressekonferanse i fjor, der hun nekter å beklage at DFs ungdomsparti latterliggjorde profeten i en video. Foto: Carl Redhead/Scanpix
BRUKER MUHAMMED Ì VALGKAMPEN: Dansk Folkeparti skal trykke valgkampannonser som inneholder en portrettegning av profeten Muhammed. Her er partiets leder Pia Kjærsgaard på en pressekonferanse i fjor, der hun nekter å beklage at DFs ungdomsparti latterliggjorde profeten i en video. Foto: Carl Redhead/Scanpix Vis mer

Frykter dere reaksjoner på annonsen?

– Nei, det gjør vi ikke. Tegningen er 400 år gammel, og profeten er fremstilt sympatisk, sier Søndergaard.

Tegningen som partiet bruker i annonsene, er nemlig en etterligning av et portrett av den muslimske profeten fra en bok om islam fra år 1683, skrevet av forfatteren Alexander Ross. Det er altså ikke en karikatur, men en tegning av et mannsansikt som skal forestille profeten.

Vil ignorere DF

Denne høsten har striden rundt tegninger av Muhammed igjen blitt aktuelt, etter at den svenske kunstneren Lars Vilks tegnet profeten som hund og mottok flere drapstrusler. Al-Qaida truet blant annet med å angripe svenske bedrifter som Ikea og Volvo, og utlovde dusør for å ta livet av Vilks.

Annonsen har ennå ikke vært trykket, men Islamsk Trossamfunn i Danmark sier til Nyhedsavisen at de ikke vil la seg forarge av tegningen..

– Pia Kjærsgaard vil kun bruke det til å provosere oss og tiltrekke oppmerksomhet. Det er hun ikke verdig til. Vår politikk er nå å ignirere provokasjoner fra Dansk Folkeparti. Vi vil heller ha en dialog med de som vil forvalte ytringsfriheten forsvarlig og anstendig, sier talsmann Kassem Ahmed til Nyhedsavisen.

Han tror tegningen kan få noen danske muslimer til å reagere med trusselbrev.

Tror ikke på voldsomme reaksjoner

De fleste forskere avviser at annonsene kommer til å skape de samme voldsomme reaksjonene som tidligere. Ifølge Midtøstenforsker Helle Lykke Nielsen kan tegningen provosere ekstremister.

– Dette er bensin på bålet i noen ekstremistiske miljøer i Danmark. Det skal jo kun en enkelt sint muslim til, som er parat til å gripe til vold, sier hun til avisa.

Lektor i politisk kommunikasjon ved Københavns Universitet, Klaus Kjøller, mener annonsen er et eksempel på en genial valgkamp, på grunn av den symboleffekten Muhammed-krisen skaper hos det danske folk.

– Det er kløktig. De har alt å vinne på denne annonsen. All erfaring viser, at jo høyere innvandrere og kultursammenstøt kommer på dagsordene, jo flere stemmer får DF, sier han.

PROTEST I AUGUST: Pakistanske demonstranter brenner en dukke som skal forestille den svenske statsministeren Fredrik Reinfeldt, etter at en avis publiserte tegningene til Vilks.
PROTEST I FEBRUAR 2006: Iranere brenner danske flagg i Teherans gater i protest mot Muhammed-karikaturene som ble publisert i Jyllands-posten
TRUET I HØST: Svenske Lars Vilks publiserte et bilde av profeten Muhammed med hundekropp, og mottok drapstrusler fra Al-Qaida.