Skal bygge to togtunneler mellom Oslo og Ski

Linja skal tåle 250 kilometer i timen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| Samferdselsdepartementet har bestemt at nesten hele strekningen Oslo-Ski skal gå i sammenhengende tunnel med to separate løp, og linja skal tåle 250 kilometer i timen.

Strekningen er på 19 kilometer. Den nye jernbanen skal tåle en fart på 250 kilometer i timen som del av en framtidig høyhastighetsbane fra Oslo til Göteborg og København, skriver Dagens Næringsliv.

Det er i departementets planprogram for utbygging fra to til fire spor mellom Oslo og Ski at dette kommer fram.

Prosjektsjef Anne Kathrine Kalager i Jernbaneverket slår fast at departementets valgte alternativ med to tunnelløp er dyrere enn en større tunnel med to spor.

- Men to løp har også fordeler når det gjelder rømningsveier, beredskap, sikkerhet og vedlikehold over tid. Vi tror ikke merkostnaden overstiger den generelle usikkerhet for prosjektkostnadene på rundt 20 prosent, sier hun.

Strekningen Oslo-Ski blir landets lengste jernbanetunnel. Jernbaneverket vil vurdere om den skal bores i stedet for å sprenges.

Vedtaket forutsetter byggestart i 2013 og fullføring av ny banestrekning i 2018. Tidligere planer har anslått prosjektet til å koste 11 milliarder kroner.

Departementet planprogram skal nå på høring, og det blir konsekvensutredninger. Jernbaneverket skal utarbeide oppdaterte kostnadsoverslag. Anbudsgrunnlag er planlagt å være ute i 2012, sier Kalager.

(NTB)

FÅR NYE TUNNELLER: Passasjerene på toget mellom Ski og Oslo, som disse smilende passasjerene på perrongen på Oslo S. Foto: Jarl Fr. Erichsen / SCANPIX
FÅR NYE TUNNELLER: Passasjerene på toget mellom Ski og Oslo, som disse smilende passasjerene på perrongen på Oslo S. Foto: Jarl Fr. Erichsen / SCANPIX Vis mer