Skal bygge vei til 264 millioner. Krever inn 400 millioner i bompenger

Politikerne har vedtatt å bygge en tre kilometer lang vei. Bompengene sørger for at prosjektet blir 50 prosent dyrere.

DYR MORO: 3 kilometer Riksveg 36 langs Seljordsvannet koster 264 millioner kroner å bygge. Men siden det koster penger å drive inn penger ender prisen på nesten 400 millioner. Foto: Google Maps
DYR MORO: 3 kilometer Riksveg 36 langs Seljordsvannet koster 264 millioner kroner å bygge. Men siden det koster penger å drive inn penger ender prisen på nesten 400 millioner. Foto: Google MapsVis mer

Skal du reise på drømmeferien til 100.000 kroner, men har ikke råd?

Det finnes en løsning!

Du kan for eksempel ta opp et forbrukslån til 15 prosent rente med nedbetaling over fem år. Drømmeferien vil - etter at du har nedbetalt lånet etter fem år - ha kostet deg den nette sum av 150.000 kroner.

Altså, 50 prosent dyrere enn om du hadde spart opp pengene på forhånd.

- Jeg vil sette spørsmålstegn ved om dette ikke burde utsettes til det kan fullfinansieres, sier Kjell Werner Johansen.

Johansen snakker ikke om drømmeferien din, men om et nytt bomprosjekt som er på trappene. Og Johansen er ikke forbrukerøkonom, men forsker og assisterende direktør ved Transportøkonomisk Institutt.

- BOMPENGEDRONNING: Fremskrittspartiet er hardt presset i bompengespørsmålet. Samferdselsminister Jon Georg Dale møtte pressen etter onsdagens spørretime i Stortinget. Reporter: Jørgen Gilbrant. Video: Ørjan Ryland / Dagbladet Vis mer

50 prosent dyrere

Veien Johansen snakker om ble først omtalt i Motor.no og er tre kilometer som skal bygges langs vakre Seljordsvannet i Telemark. Selve veien koster 264 millioner kroner å bygge, men totalt må bilistene betale nesten 400 millioner kroner i bompenger for å fullfinansiere veien.

Kostnaden for innkrevingen av bompengene kommer alene på 46 millioner kroner, i tillegg til administrasjon og renter. Stortinget vedtok - mot Rødts ene stemme - å bruke 132 millioner kroner på å drive inn bompengene på prosjektet til 264 millioner.

Dermed blir veien omtrent like mye dyrere som drømmeferien i eksempelet ovenfor.

- Det er bare å erkjenne at dette er en svakhet og et problem med bomfinansiering, sier samferdselspolitisk talsperson Sverre Myrli i Arbeiderpartiet.

Forsker Kjell Werner Johansen forklarer:

- Dette er et eksempel på et prosjekt hvor bompengene er en dårlig finansieringsform. Det er lite trafikk på veien og da blir andelen av det som kreves inn som går til å dekke innkrevingskostnadene høy, sier Johansen, som altså lufter ideen om å vente med prosjektet.

Myrli mener det i denne sammenhengen er enklere å være forsker enn politiker.

- Det er lett for en forsker å si, selv om det han sier er helt faglig riktig. Med bompenger kan man realisere veiene raskere.

Løsning: Veiprising?

Seljordsvannet-eksempelet er ikke unikt. I 2017 forsvant hver femte krone av de 10,2 milliardene bilistene betalte i bompenger til administrasjon, innkreving og renter.

- I en ideell verden burde flere av disse prosjektene vært finansiert over skatteseddelen. Det var noen av oss som prøvde å diskutere økt skatt før forrige stortingsvalg. Det var ingen stor suksess, sier Myrli og ler.

Arbeiderpartiet ønsker å utrede veiprising som erstatning for bompengene som spretter opp stadig oftere.

- Tror du det blir billigere å få inn pengene med veiprising som krever at hver bil har en egen sender?

- Jeg tror det vil bli lavere, rett og slett fordi alle teknologiske løsninger stadig blir billigere, sier Myrli.

- Du er ikke bekymret etter at du så prisen for DAB-radio, nødnett og smarte strømmålere i hvert hjem?

- Nei, jeg er ikke det. Vi tror i hvert fall at det er teknisk mulig og med lavere innkrevingskostnader, slår Myrli fast.

Hagen: - Dette er uansvarlig

En som er enig med Myrli i at for mye penger forsvinner til alt annet enn vei i små bomprosjekter, er Carl I. Hagen.

Fremskrittsparti-nestoren er blitt kalt uansvarlig annenhver dag av politiske kommentatorer og motstandere etter at han foreslo - og fikk med seg regjeringspartiet Frp - på å bruke 100 milliarder på å fjerne bomstasjonene rundt omkring i landet.

- Det er dette som er uansvarlig, sier Hagen, med henvisning til å bruke 132 millioner på å drive inn 264 millioner.

- Norge som har kjempemessige overskudd, må kunne finansiere veier.

Hagen avviser ethvert forslag om å fjerne bompengene ved alternative innkrevingsmetoder eller økte skatter.

- Mitt utgangspunkt er at vi skal avskaffe handlingsregelen. Hvorfor skal den være en hemsko for sunn fornuft?

Og får svar på tiltale fra Sverre Myrli i Arbeiderpartiet:

- Det er ingen løsning å ta pensjonspengene fra barnebarna og betale bompengene våre, sier Myrli.

Frp lover mer vei

Så hva er løsningen? Vente med drømmeferien til man har spart opp 100.000 kroner?

Samferdselsminister Jon Georg Dale avviste overfor Dagbladet i forrige uke å utsette prosjekter eller strupe Nasjonal Transportplan for å redusere bompengene.

Bare før sommeren kommer det tre veiprosjekter til Stortinget som vil kreve bilistene for over 15 milliarder kroner.

- Det er mye som tyder på at noe blir utsatt. Det er kostnadsoverskridelser på mange veiprosjekter og helt «vill vest» i en del jernbaneprosjekter. Arbeiderpartiet har derfor i disse dager fremmet et forslag om at regjeringen skal legge fram en oppdatert analyse og oversikt over kostnadene for alle prosjektene til neste års statsbudsjett, sier Myrli.