Skal gi bilen dødsstøtet

Kollektivtransporten i byene skal forbedres kraftig. Buss, trikk, T-bane og tog skal organiseres slik at det blir unødvendig å bruke bil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KOLLEKTIV: Oddgeir Osland har utredet hvordan det kan bli bedre trafikkavvikling i byene.

Tog og buss har så langt vunnet kampen om trafikken til den nye hovedflyplassen på Gardermoen. Neste slag vil stå i de store byene.

Regjeringen får nå en utredning om trafikken i landets største byer. Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap i Bergen har sett på hvordan trafikken blir organisert i dag, og hvordan dette kan gjøres enda bedre i framtida.

Bedre samarbeid

Dagbladet har sett rapporten, og slik kan morgendagens trafikk bli :

  • Samarbeidet om kollektivtransporten blir bedre. Det blir slutt på intern konkurranse mellom veiutbyggere, bilbrukere, trikk, bane, buss og tog. Alt samordnes i et stort trafikknett.
  • Buss, trikk, bane og tog vil få intern kommunikasjon. Det innebærer at dersom toget eller T-banen er tre minutter forsinket, så venter bussen.
  • Det blir restriksjoner på bilbruken i byene. Det vil bli bygget parkeringsplasser ved stasjoner. Der skal det bli billig å parkere bilen og reise videre med kollektive transportmidler. Samtidig blir det mye dyrere å parkere bilen i byen.
  • Kollektivtrafikken blir prioritert, med egne kjørefelt. Dermed kan kapasiteten utnyttes bedre. Du skal kunne stille klokka etter buss, trikk, tog og bane.
  • Kvaliteten på transporten blir bedre. Bruken av små og store busser vil variere. Også taxi får en sentral plass.
  • Det blir kollektivterminaler der buss, trikk, bane og tog møtes med korte omstigninger. Kommer du med toget til Oslo S, skal du slippe å gå flere hundre meter over flere kryss til bussen. Bussterminalen er på stasjonen. Der er det også parkeringshus.

Penger og makt

Samferdsel i Norge preges ofte av kamp mellom etater om penger og makt. Forslaget som nå kommer til regjeringen, går ut på at det skal etableres lokale felles organer som skal bestemme alt som har med transport og trafikk i de store byene å gjøre.

En løsning vil være at staten oppnevner en organisasjon med medlemmer fra berørte kommuner og fylkeskommuner. Organisasjonen vil ha ansvaret både for veibygging og kollektiv transport.

Det er forskerne Oddgeir Osland og Trond Kråkenes ved Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap i Bergen som har laget utredningen. Osland mener at bedre trafikkavvikling i byene vil bedre miljøet og livskvaliteten.

- Trenger fast grep

- I dag er ansvaret for transportpolitikken delt mellom flere, sier Osland til Dagbladet.

- Fylkeskommuner, kommuner, stat, trafikkselskaper, vegkontor, organisasjoner - ja, alle er på en eller annen måte involvert i trafikk. Men ingen av disse har mulighet for å føre en samordnet transportpolitikk for byområdet. Det betyr ofte at beslutninger ikke blir koordinert. Den offentlige innsatsen er som ti tommeltotter, mens det vi trenger er et fast grep, framholder han.

- Vi tror det blir bedre samordning dersom vi får et organ med et helhetlig ansvar for transportpolitikken. I de siste åra har mye av veksten i trafikken blitt møtt med veibaserte løsninger. Ulike transportalternativer må sees i sammenheng.