Øyvind Østerud mener informasjonsbransjen er viktig å se nærmere på - ut fra et maktperspektiv.
- Det fins nesten ikke litteratur på området, derfor blir dette å betrakte som et nybrottsarbeid, mener Østerud. Han mener bransjen er viktig å se nærmere på fordi den befinner seg i en uoversiktlig gråsone mellom politikk og marked.
- De tilbyr profesjonell hjelp til sine kunder slik at politikerne kan bli påvirket til å ta beslutninger. Beslutninger som tjener kundens interesser, ikke nødvendigvis samfunnets interesser.
Dette ser de på:
- I tillegg er det interessant å se på hvilken måte denne bransjen er med på å påvirke den politiske beslutningsprosessen og hvordan den har innflytelse på hvordan mediene prioriterer.
Slik ser Østerud for seg en kartlegging nå: Hvordan disse firmaene jobber.
Hvilken effekt informasjonsrådgivernes arbeid har.
Ettersom dette ser ut til å ha blitt en karrierevei for politikere, ser han for seg at man kanskje bør undersøke hvilke karrieremuligheter politikere har.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger