Skal granske PR-agentene

- Det vil være oppsiktsvekkende hvis de store informasjonsbyråene ikke åpner dørene for maktutrederne, sier leder for Maktutredningen, professor Øyvind Østerud. Han varsler gransking av den sterkt voksende og stadig mer innflytelsesrike info-bransjen i Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Øyvind Østerud mener informasjonsbransjen er viktig å se nærmere på - ut fra et maktperspektiv.

- Det fins nesten ikke litteratur på området, derfor blir dette å betrakte som et nybrottsarbeid, mener Østerud. Han mener bransjen er viktig å se nærmere på fordi den befinner seg i en uoversiktlig gråsone mellom politikk og marked.

- De tilbyr profesjonell hjelp til sine kunder slik at politikerne kan bli påvirket til å ta beslutninger. Beslutninger som tjener kundens interesser, ikke nødvendigvis samfunnets interesser.

Dette ser de på:

- I tillegg er det interessant å se på hvilken måte denne bransjen er med på å påvirke den politiske beslutningsprosessen og hvordan den har innflytelse på hvordan mediene prioriterer.

Slik ser Østerud for seg en kartlegging nå:
Hvordan disse firmaene jobber.

Hvilken effekt informasjonsrådgivernes arbeid har.

Ettersom dette ser ut til å ha blitt en karrierevei for politikere, ser han for seg at man kanskje bør undersøke hvilke karrieremuligheter politikere har.

- Er informasjonsagentenes rolle et demokratisk problem?
- Det er nettopp det som skal undersøkes. Men jeg registrerer at Norge har en mindre streng lovregulering på området enn mange andre land.

Strengere?

- Om Norge bør få en strengere regulering må bli opp til politikerne å bestemme. Det har vært foreslått at disse byråene må oppgi sin kundeliste i årsrapportene. Det kan være én idé, sier Østerud.

- Tror du at eksempelvis Geelmuyden.Kiese kommer til å åpne dørene for dere?
- Ja, det ville være oppsiktsvekkende om de ikke gjør det. Men muligens kan det bli vanskelig å få full oversikt over firmaenes kunder.