SKATT: Sverre A. Farstad og familien er største eier i Farstad Shipping. Det har kostet dem 320 millioner kroner i formueskatt. Foto: FARSTAD SHIPPING
SKATT: Sverre A. Farstad og familien er største eier i Farstad Shipping. Det har kostet dem 320 millioner kroner i formueskatt. Foto: FARSTAD SHIPPINGVis mer

Skal ha betalt 76 prosent av aksjeverdien i formuesskatt

Nå kan økonomiske realiteter tvinge frem utflytting.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Farstad Shipping presenterer regnskapstall for andre kvartal 21. august. Ifølge Bloomberg ventes det et underskudd på 38 millioner kroner.

I første kvartal ble det minus 29 millioner kroner, før urealiserte valutatap og skatt.

I samme kvartal i fjor ble det pluss 55 millioner kroner, skriver Finansavisen i dag.

Utbyttet betaler formuesskatten Basert på fjorårsresultatet kom det et utbytte på tre kroner aksjen til utbetaling i mai i år.

- Det siste utbyttet var ikke populært blant bankene. Men vi trengte pengene til å betale formuesskatten, sier Sverre A. Farstad (63) til Finansavisen.

Han og familien eier 46 prosent av Farstad Shipping. Slik har det vært siden selskapet ble børsnotert i 1992.

Familien sitter på Farstad-aksjer for 421 millioner kroner. For dette har de betalt 320 millioner i formuesskatt, noe som tilsvarer 76 prosent av dagens verdier, skriver avisa.

Selskapet har betalt utbytte siden 2004, men med dagens situasjon i offshoremarkedet blir det lenge til neste gang. Siden oljeprisen begynte å falle i fjor har offshorefartøy gått i opplag og Farstad-aksjen er ned 80 prosent.

- Formuesskatten blir jo lavere med lavere aksjekurs, men den henger etter, sier Farstad.

Dersom kursen forblir uendret må familien likevel belage seg på å betale 8 millioner kroner i formuesskatt neste år, og deretter 4 millioner kroner årlig for sitt eierskap i selskapet med 2200 ansatte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det blir ikke utbytte på flere år framover. Da må det i så fall skje noe radikalt i markedet. Hvor skal vi da ta pengene fra, spør Farstad, som mener formuesskatten er en  beskatning av arbeidsplasser.

Har vurdert flytting - Har dere vurdert å flytte fra landet?

- Ja, vi vurderte for lenge siden å flytte til London, men er for glad i Ålesund og den maritime klyngen her. Den maritime klyngen vi har her på Nordvestlandet er unik, også i verdensmålestokk. Her er både norske og utenlandske eiere som for eksempel i Rolls-Royce og Vard. De utenlandske eierne betaler ikke formuesskatt, sier Farstad til Finansavisen.

Det er ingen penger å hente fra selskapet, så midler til å betale formuesskatten må hentes andre steder. Et alternativ er å selge aksjer til bunnpris, noe som ifølge Farstad er utenkelig.

- Hva vi kan komme til å gjøre framover er vanskelig å si, men vi kan jo rett og slett bli tvunget til å flytte av økonomiske grunner. Neste generasjon kan ikke leve med dette. På langs sikt er formuesskatten ødeleggende for det norske eierskapet, sier Farstad.

Flere økonominyheter - SAS taper nesten en halv milliard
Selskapet hennes er verdt mellom 12 og 16 milliarder
Boliglånene økte med 157 milliarder
Stødig fra Røkke-selskap - utsiktene ser lyse ut