- Skal ikke svikte

TRONDHEIM (Dagbladet): - Bremsene skal ikke svikte. Det er nesten umulig, sier skiftekonduktørene Odd Ingvar Myhren og Malvin Pedersen. I går viste de Dagbladet hvordan de gjennomfører bremsetester.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Dette er en test vi gjør på absolutt alle tog like før avgang. Det er klart vi føler et stort ansvar. Lokføreren må stole helt og fullt på at vi gjør en skikkelig jobb, sier Myhren og Pedersen.

Det 447 meter lange godstoget til Alnabru i Oslo, med avgang fra Brattøra i Trondheim klokka 16.20, står klart i spor 6. Det er cirka en time til avgang.

Kobles til

Lokomotivet kobles til de 23 vognene, og hovedledningen fylles med luft. Når lufttrykket har nådd et visst nivå, løsner bremseklossene på vognene.

Skiftekonduktørene går langs hele toget og sjekker at alle bremseklossene er løse. Samtidig sjekker de at klosser og fjærer er i ordentlig stand, at koblingene mellom vognene er som de skal være, og at containerne står riktig.

- Vi tar i det hele tatt en grundig sjekk på tilstanden til den enkelte vogna, sier Malvin Pedersen. Med en sigarettsneip i munnvika står han og sparker på de løse bremseklossene.

Bremser på

Etter at alle vognene er sjekket, kontakter han lokføreren, som senker lufttrykket, slik at alle bremsene settes på.

Pedersen og Myhren må ta en ny spasertur langs toget, denne gangen for å sjekke at alle bremseklossene står fast på hjulene.

- Det er sjelden vi oppdager feil, sier Myhren. Hvis de oppdager feil, kan klossene bli skiftet. Eller de kan koble ut bremsene på ei bestemt vogn. Det vil likevel være bremsekraft nok, hvis klossene virker på resten av toget. Hele bremsetesten tar ca. tre kvarter. Odd Ingvar Myhren og Malvin Pedersen signerer testpapirene, som overleveres til lokføreren.