SKAL STANSE FORURENSENDE BOMPENGESNIKERE:  Satelittovervåkning av vogntog er et av forslagene fra Grønn stakkeomisjon. Her fra E6 utenfor Drøbak da det fortsatt var snø i lavlandet i Sør-Norge to uker før jul. Illustrasjonsfoto: Hans O. Torgersen, Aftenposten/NTB Scanpix.
SKAL STANSE FORURENSENDE BOMPENGESNIKERE: Satelittovervåkning av vogntog er et av forslagene fra Grønn stakkeomisjon. Her fra E6 utenfor Drøbak da det fortsatt var snø i lavlandet i Sør-Norge to uker før jul. Illustrasjonsfoto: Hans O. Torgersen, Aftenposten/NTB Scanpix.Vis mer

Skal kontrollere vogntog med satellitt

Forslag om CO2-avgift på 420 kroner pr. tonn. Og dyrere rødt kjøtt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det blir dyrere å kjøre biler som går på tradisjonelt, fossilt drivtsoff og dyrere å produsere rødt kjøtt dersom rådene fra Grønn skattekommisjon tas til følge.

En generell C02-avgift på 420 kroner pr. tonn kommer også.

- Flere miljøavgifter bør justeres og enkelte nye innføres. Økte inntekter fra miljøavgifter bør brukes til generelle reduksjoner i skattesatsene for personer og selskaper, sier utvalgsleder Lars-Erik Borge.

Onsdag overleverte han rapporten fra Grønn skattekommisjon til finansminister Siv Jensen (Frp). Rapporten skal danne grunnlaget for det framtidige budsjettarbeidet til regjeringen og samarbeidspartiene.

Ulykkesavgift
Utvalget tar til orde for en større omlegging av kjøretøy- og drivstoffavgiftene. For personbiler vil dette innebære en tredelt avgift bestående av ulykkesavgift som legges på ansvarsforsikringen, miljø- og køprising i storbyene og en ny (og lavere) veibruksavgift på drivstoff.

Tyngre kjøretøy får satellittbasert veiprising etter modell fra andre europeiske land.

- Omleggingen vil øke kostnadene ved bruk av bil, særlig i storbyene i perioder med mye trafikk, fastslår kommisjonens leder.

Sur nedbør
Den grønne rapporten kan gi sur nedbør på borgerlig side, der partier som Venstre og Frp står et godt stykke fra hverandre i synet på miljøavgifter.

- Jeg kan gjette at det blir en del motforestillinger, sa Høyres finanspolitiske talsmann Svein Flåtten til NRK onsdag morgen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han sier regjeringen er forpliktet til å følge opp rapporten, uten at dette innebærer at man «i ett og alt» skal følge opp kommisjonens forslag. Rapporten tar blant annet til orde for redusert produksjonsstøtte for rødt kjøtt samt køprising, ulykkesavgift og påslag på drivstoff for bilistene.

- Det må bli dyrere å bruke biler som fører til utslipp, og vice versa, sier Venstres finanspolitiske talsperson Terje Breivik.

Finansminister Siv Jensen (Frp) var forsiktig i sine innledende uttalelser onsdag.

- Jeg takker utvalget for en grundig rapport med enstemmige anbefalinger, sa hun.

CO2-avgift Flere enn 80 konkrete anbefalinger inngår i rapporten. Blant dem er forslaget om en ny, generell CO2-avgift på 420 kroner per tonn i ikke-kvotepliktig sektor.

- Sektorer som i dag står overfor lavere eller ingen avgift vil dermed måtte betale like mye for sine klimagassutslipp som dem som bidrar til utslipp fra veitrafikken, anfører utvalget.

- Prinsippet om at forurenser skal betale må stå helt sentralt når miljøutfordringer adresseres, sier Borge, som til daglig er professor i samfunnsøkonomi ved NTNU.

Naturavgift
Kommisjonen peker også på at Norge har et klart ansvar for å ta vare på det biologiske mangfoldet. For å sikre at så skjer, vil utvalget ha innført en avgift på naturinngrep som reduserer biologisk mangfold og tilgang på rekreasjonsområder.

CO2-avgift på inngrep i myr og større arealendringer er første steg. I tillegg skal subsidier og skatteutgifter med negativ miljøvirkning fjernes eller reduseres.

Den borgerlige budsjettavtalen slår fast at de fire partiene skal sette sammen en arbeidsgruppe som med utgangspunkt i rapporten får sette premisser for framtidige budsjettvedtak. Rapporten skal nå ut på høring med svarfrist 9. mars.

(NTB).


Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram