FORTSATT LOV MED LEKSER: Kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell understreker at den norske skolen foreløpig ikke har noen planer om å kutte ut hjemmelekser. Han mener derimot at flere skal få leksehjelp, blant annet gjennom gratis tid på SFO. 
Arkivfoto: SCANPIX
FORTSATT LOV MED LEKSER: Kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell understreker at den norske skolen foreløpig ikke har noen planer om å kutte ut hjemmelekser. Han mener derimot at flere skal få leksehjelp, blant annet gjennom gratis tid på SFO. Arkivfoto: SCANPIXVis mer

- Skal man bli god i noe, må man trene

Kunnskapsminister vil fremdeles ha hjemmelekser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Leksedebatten er i gang igjen etter at utdanningsdirektør hos fylkesmannen i Hordaland, Kjellbjørg Lunde, rådet foreldre og skoleelever å droppe hjemmelekser, med loven i hånda, i dagen BT.

- Ingen kan pålegge elevene å gjøre leksene hjemme, sa Lunde og utdypet:

- Det finnes ikke hjemmel for å gi hjemmelekser i et eneste formelt styringsdokument, i loven eller forskriftene.

Lunde er klar i sin tale. Hjemmelekser kan være med på å øke både de sosiale og faglige forskjellene, hvis den svake elevgruppen ikke får den nødvendige støtten hjemmefra.

Hennes standpunkter, og motstand mot hjemmelekser, understøttes av internasjonale skoleundersøkelser offentliggjort den siste tiden.

En fersk nederlandsk studie viser blant annet at hjemmeoppgaver i stor grad øker de sosiale forskjellene.

Elevene får også unødvendig lange dager, sammenliknet med resten av samfunnet, ifølge utdanningsdirektøren.

Hun påpeker at elevene i dag tilbringer flere timer på skolen enn tidligere, og at det i tillegg forventes at de bruker tid utenom på lekser.

- Gjør elevene skolearbeidet på skolen, skjer det i et inkludert læringsmiljø. Det virker ikke bare fremmende på de med de minste forutsetninger, men også dem som er teoretisk sterke, sier Kjellbjørg Lunde.

Vil sjekke at leksene blir gjort
Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) ønsker leksedebatten velkommen, men avviser Lundes forslag om leksefri.

- Mitt syn er at hvis du skal bli god i noe, så må du trene. Sånn er det også med skolefag, sier Solhjell til Dagbladet.no og utdyper:

- Men det hjelper enormt mye å ha en god trener og et godt treningsopplegg. Derfor må vi bygge ut ordningen med leksehjelp, for eksempel i SFO.

Solhjell presiserer at det er både lov å gi lekser i den norske skolen, og at det heller ikke foreligger noe umiddelbar plan til å slutte med slike hjemmeoppgaver.

- Vi må også ha mer fokus på at skolen sjekker at leksene blir gjort. At de ikke bare blir gitt, fordi man har en kultur for det.

Vil ha gratis leksehjelp på SFO
Også kunnskapsministeren trekker fram undersøkelser som peker på at den norske skolen ikke er flink til å utjevne de sosiale forskjellene.

- Derfor tok jeg til ordet for at vi i neste periode skal bygge ut leksehjelp for 1.-4. klasse, ved at det gis én gratis time på SFO etter skolen.

Denne leksehjelpen skal etter hvert også tilbys til eldre elever i grunnskolen.

- Leksehjelptilbudet er allerede veldig omfattende i dag, men vi skal gjøre det bedre. Det er en fin mulighet til å øke kvaliteten på SFO-opplegget. Det vil nok oppleves som en lettelse for mange foreldre, som får en avlastning i forhold til skolearbeidet.

Starter i feil ende
Lunde har også hisset på seg Elevorganisasjonen, som omtaler hennes utspill som «uvitende og uprofesjonelt».

- Vi ville aldri tolket regelverket slik hun gjør her, sier organisasjonens leder, Håvard Vederhus, til Dagbladet.no og fortsetter:

- I dagens skole bruker man lekser. Det passer godt for noen, og ikke for andre. Vi trenger helt klart en debatt om lekser, men her starter Lunde i feil ende.

Elevorganisasjonen frykter at Lundes lekseoppfordring blir tatt på alvor av enkelte elever og at det vil få negative konsekvenser for disse.

- Det kan for eksempel få en innvirkning på karakteren i orden og adferd. Vi må ha flere undersøkelser og dokumentasjon for å måle hvilken effekt lekser har i den norske skolen, før vi konkluderer med noe, slik hun åpenbart gjør.