Skal presse SAS Braathens med egne lavprisselskap

SAS-ledelsen i Stockholm vurderer å la egne datterselskap fra Øst-Europa og Finland ta over ruter fra SAS Braathens i Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Samtidig vil konsernledelsen ta mer kontroll over sin norske datter.

Dette er etter det Dagbladet erfarer hovedpunktene i den kontroversielle planen som drøftes av styret i SAS-konsernet. Disse planene skal også være kjernen i uenigheten mellom styret i SAS Braathens og Petter Jansen som gikk av som administrerende direktør søndag.

Dette er innholdet i den hemmelige planen som SAS-ledelsen drøfter:  Sette inn lavprisselskapene Blue 1 fra Finland og Estonian Air fra Estland på norske flyruter. Dermed øker de konkurransen internt i Norge. Flyene med mannskap fra hjemlandene og vedlikehold i hjemlandet vil kunne operere langt billigere enn SAS Braathens. Internt i selskapet blir dette begrunnet med for høye enhetskostnader i SAS Braathens, det vil si det det koster å frakte en passasjer. Vingeklippe SAS Braathens frihet til selv å bestemme rutetilbudet i Norge og direkteruter fra Norge til utlandet og begrense friheten til å sette tjenesteproduksjonen på anbud. Rutetilbudet skal i større grad bestemmes fra Stockholm og det vil kappes nådeløst i ulønnsomme ruter selv om det vil gå ut over det totalt tilbudet.

Rollefordeling

Og nettopp kutt av ulønnsomme ruter vil bane veien for SAS sine lavprissøstre fra øst. Ifølge den nåværende avtalen om rollefordeling, som ble underskrevet i vår, har SAS Braathens enerett på lønnsomme ruter til og fra Oslo.

Men på ulønnsomme ruter står ledelsen fritt i å sette inn fly fra andre datterselskaper med lavere kostnader. Siden hele konsernets flypark eies av ett selskap som flyselskapene leier av, går det fort å flytte fly fra ett datterselskap til ett annet. Nylig ble tre fly overført til Blue 1. Planen var at de skulle trafikkere Helsinki/ Oslo, men det ble stoppet fordi det var et brudd på avtalen om rollefordeling.

-  Vi forventer at konsernet overholder avtalen om rollefordeling, sier lederen for de norske SAS-pilotenes forening, Jack Netskar. Avtalen som ble inngått i vår, varer i ett år.

Intern konkurranse

DRAMATISK: Dagbladet kan avløre detaljer i en hemmelig plan SAS-ledelsen nå drøfter, en plan som vil få store konsekvenser for norske flyruter. Foto: ARNE V. HOEM
DRAMATISK: Dagbladet kan avløre detaljer i en hemmelig plan SAS-ledelsen nå drøfter, en plan som vil få store konsekvenser for norske flyruter. Foto: ARNE V. HOEM Vis mer

Det er enhetskostnadene i SAS Braathens som bekymrer ledelsen i Stockholm. Selv om den norske datteren, i motsetning til søstrene i Sverige og Danmark, tjener gode penger, har SAS Braathens høyere kostnad per passasjer enn det konkurrentene på det norske markedet har. Norwegian har beskjedne kostnader i forhold til SAS Braathens.

I tillegg har konsernledelsen sett med uro på at tiltak SAS Braathens har iverksatt for å kutte kostnader, ikke har tjent konsernet som helhet. I motsetning til i Sverige og Danmark har SAS Braathens kuttet kraftig i kostnadene ved å velge tjenesteleverandører utenfra.

Tjenester som bakkeservice og catering har kostet mer å kjøpe av SAS-selskaper enn av utenforstående konkurrenter. Dette har tjent SAS Braathens, men tilsvarende redusert inntjeningen i andre grener av SAS-systemet.

Strammer inn

-  Petter Jansen var på god vei til å presse prisene og skifte leverandør innen Norge, bekrefter Jan Levi Skogvang, representant for de ansatte i styret SAS Braathens.

-  Det som er godt for SAS Braathens er ikke nødvendigvis godt for SAS konsernet, sier en kilde med lang erfaring fra SAS-ledelsen i Stockholm.

Da SAS i mars 2004 ble stykket opp i nasjonale selskaper var tanken nettopp at de nasjonale enhetene skulle presse ned kostnadene ved å stå fritt til å velge leverandører.

Kilder med innsikt i konsernledelsen i Stockholm sier direktørene der, med avtroppende Jørgen Lindegaard i spissen, har fått kalde føtter.Den siste tiden skal det plutselig ha skjedd at enkelte fullmakter, blant annet tjenesteshopping, er blitt inndratt. Dette uten styrebehandling. Endringen er kommet i form av konsernføringer.

-  De snakker ikke om en ny strategi, men om å bremse opp litt. Det betyr innskrenket frihet for de nasjonale selskapene og flere tunge avgjørelser til hovedkvarteret i Stockholm, sier en informert kilde.

Bekymring

De norske fagforeningene deler den bekymringen.

-  Vi ser indikasjoner på at det planlegges en felles administrasjon i Stockholm, der alle avgjørelsene i SAS Braathens vil bli tatt sentralt fra Sverige, sier en bekymret Jan Levi Skogvang.

I sentrum for vingestekkingen av SAS Braathens står styreleder John S. Dueholm. Han er samtidig visekonsernsjef i konsernet og styreleder for SAS sine døtre i Sverige, Danmark og for interkontinentale flyginger.

I fjor gikk SAS Braathens med 526 millioner norske kroner i overskudd før skatt. Hele SAS-gruppen måtte nøye seg stakkarslige 114 millioner svenske kroner, og tapte penger på flyvirksomheten både i Sverige og Danmark.

Les også i dagens papirutgave:

•Kampen om SAS-flagget

•Kan få 8,1 millioner i fallskjerm

•Stensbøl går av

•Ignorerte brev fra næringsminister Eriksen

•Sps Lars Peder Brekk: - Bevisst spill for å svekke SAS Braathens

TAR OVER: Estonian Air fra Estland.
SJEFEN: Jørgen Lindegaard
TAR OVER: Finske Blue.