Hårete mål:  Gründer Jørgen Amundsen og hans makker Erik Friis skal mer enn doble omsetningen de to neste årene. Foto: NTB Scanpix
Hårete mål: Gründer Jørgen Amundsen og hans makker Erik Friis skal mer enn doble omsetningen de to neste årene. Foto: NTB ScanpixVis mer

Skal selge nikkers for 30 millioner kroner

Det lille norske sportsmerket Amundsen Sports har opplevd rekord-etterspørsel i vinter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Kapital):Akkurat da de fleste trodde at nikkersen lå på dødsleiet og at nikkersadelen på Hafjell, Geilo og Hemsedal som sverger til skinnutgaven var den siste gjenlevende arten av rasen, har to unge gründere blåst liv i det halvlange bukseplagget, skriver Kapital.

For nå er nikkersen på full fart tilbake - i en ny teknisk utgave fullt på høyde med det mest avanserte man får av friluftsbekledning.

Utsolgt lenge før jul Fire år etter første lansering merker endelig de to ildsjelene bak Amundsen Sports at nikkersen har fått flere ben å gå i.

- Det har tatt tid å få folk til å oppdage alle fordelene med nikkersen. Vi møtte veldig mye motstand i begynnelsen, fordi nikkersen slet med et imageproblem. Så har vi sakte, men sikkert fått folk til å tørre å teste den. Det er fjellguider, frikjørere, stort sett alt fra toppidrettsutøvere til fjellgeiter. Nå ser vi at det løsner, sier Jørgen Amundsen til Kapital.

- Mange av våre modeller var utsolgt lenge før jul i fjor, og det var altfor tidlig. Det er jo gøy også, for det skaper et sug i markedet, og det er mange som står klare for neste sesong, forteller gründeren.

Skal doble omsetningen I selskapets lokaler på Frogner er det bare et lite antall produkter igjen etter at årets vintersesong nærmer seg slutten. I et organisert kaos av pappesker, stoffprøver, reklameplakater og klesstativer stiller Amundsen og Friis hver eneste dag på jobb i nikkers — året rundt.

- Da døtrene mine skulle feire bursdagen sin nå nylig, ba de meg pent om jeg kunne droppe nikkersen, sier Amundsen til Kapital, og ler.

Amundsen Sports har også litt å feire. Når bøkene er lukket etter 2014, kan den ferske utstyrsprodusenten notere en omsetning på over seks millioner kroner fordelt på 25 utsalgssteder i Norge og totalt 30 butikker i seks ulike land i Europa.

Nå skal gründer Jørgen Amundsen og hans makker Erik Friis mer enn doble omsetningen de to neste årene.

For i likhet med den mer kjente Amundsen-profilen som pryder selskapets reklameplakater, setter de to partnerne seg et hårete mål: Innen 2017 skal Amundsen Sports omsette for 30 millioner kroner, skriver Kapital.

Flere saker: Søndagens aksjetips
Venter massivt børsfall mandag
Hertuginnen inngår norsk samarbeid