Skal stenges oftere

GARDERMOEN (Dagbladet): De mange nestenulykkene på Gardermoen fører til at flyplassen vil bli oftere stengt resten av vinteren. Flyplassledelsen vil ikke lenger utfordre skjebnen ved å slippe flyene løs på speilglatte takse- og rullebaner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De siste ukers store samferdselsulykker skremmer. Etter de siste dagenes massive kritikk av sikkerheten på Oslo Lufthavn (OSL), tar flyplassledelsen affære: Flyplassen skal stenges raskere og oftere når værgudene slår seg vrange.

- Prisen blir lavere regularitet, sier informasjonsdirektør Knut Egil Hansen ved Oslo Lufthavn (OSL) til Dagbladet.

Flykaos i hele landet

- Vi forstår flygernes bekymringer for sikkerhetsnivået under de rammebetingelser vi må drive under, sier han.

Hovedproblemet er at flyplassen ikke får lov til å bruke nok kjemikalier til å fjerne snø og is. Det er ikke mulig å bruke børster for å få bort isen på de enorme flyplassarealene. Dermed blir banene speilglatte og livsfarlige.

Presser miljøkravene

OSL-ledelsen har derfor gjennomgått og innskjerpet prosedyreverket for når flyplassen må stenges. Resultatet blir kaos og forsinkelser i flytrafikken i hele landet neste gang Gardermoen får underkjølt regn.

Lempinger i miljøkravene og nye millionutgifter til tekniske utbedringer må til for å gjøre Gardermoen til en trygg vinterflyplass. Værforholdene har vist seg å være mye dårligere enn politikerne ble fortalt da plasseringen ble bestemt i 1992.

Seinest i går hadde OSL-ledelsen møte med Statens forurensningstilsyn.

- Det var politikerne som vedtok miljøkravene. SFT er satt til å håndheve bestemmelsene. Det er politikerne som må avgjøre flyplassens rammebetingelser, sier Hansen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skled utfor - igjen!

Etter forrige ukes nestenulykke på den nordre avisingsplattformen, har Ullensaker kommune gitt midlertidig miljødispensasjon til å bruke noe mer kjemikalier. Uhellet skjedde da en maskin fra Crossair skled sidelengs på holka og havnet utenfor banelegemet. Uhellet skjedde i lav hastighet. Flyet kunne ta av igjen en time etter.

- Marginene har heldigvis og helt klart vært på vår side, konstaterer informasjonsdirektør Knut Egil Hansen.

Sju ganger har fly sklidd utfor rulle- eller taksebanene på Gardermoen siden åpningen for 15 måneder siden.

- Ethvert slikt uhell er ett for mye, sier Hansen.

I forrige uke fikk OSL to millioner kroner i miljøbot for overforbruk av kjemikalier til avising og rensing av rullebanene.

- Vi brukte kjemikaliene for å være på den sikre siden, sier Hansen. Det er uvisst om de vedtar forelegget eller ikke.