AVSPORING: Dag Terje Andersen mener at Frps fokus på økte kontroller er en avsporing av debatten om sosial dumping i transportbransjen. Foto: Jon-Michael Josefsen / Scanpix
AVSPORING: Dag Terje Andersen mener at Frps fokus på økte kontroller er en avsporing av debatten om sosial dumping i transportbransjen. Foto: Jon-Michael Josefsen / ScanpixVis mer

- Skal vi godta sosial dumping så lenge det er på gode vinterdekk?

Dag Terje Andersen (Ap) er ikke imponert over regjeringens innsats mot sosial dumping.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I januar fremmet Anette Trettebergstuen en 10 punkts tiltaksliste for å regulere og bedre forholdene i transportbransjen. Temperaturen var høy da representantforslaget fra Arbeiderpartiet om tiltak for å bedre arbeidsforholdene i transportbransjen ble behandlet i Stortinget i dag.

Avsporing i debatten - Alle trafikkontrollene som Frp snakker om er bare en avsporing av i debatten om sosial dumping. Det kan se ut som om det er opposisjonen som må ta seg av denne debatten, sa Dag Terje Andersen fra Arbeiderpartiet.

- Sosial dumping kan ikke være akseptabelt bare det skjer på gode nok vinterdekk, sa Dag Terje Andersen.

Han mener at sosial dumping må ses på i et større perspektiv, og at det spiller inn på en rekke områder.

Svart økonomi og sikkerhet - Det henger sammen med kriminalitet, svart økonomi og kan gå utover sikkerheten. Det fører til press på prisene, dårligere arbeidsforhold og kontraktsforhold som kan være ulovlige. Det henger samen på mange måter, men det virker som om regjeriongspartiene ikke vil ta dette innover seg, sier Dag Terje Andersen til Dagbladet.

Flere av debattantene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti tok til ordet for at dette var en klassisk debatt mellom venste og høyresiden i norsk politikk, som dypest sett handlet om å ta lønns- og arbeidsvilkår på alvor.

Enighet om trafikksikkerheten - Det er enighet om at trafikksikkerheten må ivaretas på norske veier. Hvis regjeringa ønsker å være næringsvennlig må de også ta på alvor den biten som går på sosial dumping, sa Heikki Eidsvold Holmås fra SV.

Anette Trettebergstuen (Ap) mener at det er vanskelig å snakke om trafikksikkerhet uten å legge til grunn arbeidsforholdene for sjåførene.

- Sosial dumping skaper usikkerhet og trafikkulykker på norske veier hver dag. Det er synd, men ikke overraskende at regjeringa ikke ser hele bildet i transportnæringa og snur ryggen til hva problemet handler om, sier Anette Trettebergstuen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener at de har ivaretatt begge delene, og at tiltakene vil komme i en rekkefølge.

- Det er underlig at representanter for de partiene som har sittet i regjering i åtte år, fremmer en rekke vedtak like etter at de har mistet regjeringsmakta, sier Ketil Solvik-Olsen.

Avventer konklusjon - Vi har firedoblet antall kontroller langs norske veier, og sørget for en femdobling av utenlandske vogntog som har fått kjøreforbud på norske veier. Nå det gjelder det som har med sosial dumping å gjøre, har vi snakket med bransjen om dette. Men vi venter med å konkludere før vi har konklusjonen av det arbeidet som den såkalte Kabotasjeutvalget kommer med. De har foretatt en grundig gjennomgang, og vi avventer deres konklusjoner, sa Solvik-Olsen.