PROVOSERENDE: - Fysisk ulikhet på fly - det vil si, eksistensen av en førsteklasse-kabin - assosieres med hyppigere forekomst av hendelser med flyraseri på økonomi-klasse, heter det i sammendraget av en ny forskningsrapport.Her fra første klasse på et Air France fly. Foto: REUTERS/Christian Charisius
PROVOSERENDE: - Fysisk ulikhet på fly - det vil si, eksistensen av en førsteklasse-kabin - assosieres med hyppigere forekomst av hendelser med flyraseri på økonomi-klasse, heter det i sammendraget av en ny forskningsrapport.Her fra første klasse på et Air France fly. Foto: REUTERS/Christian CharisiusVis mer

«Skammens parade» gjennom 1. klasse gjør flypassasjerer rasende

- Kan trigge anti-sosial oppførsel, mener forskere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forskningsresultater fra Universitetet i Toronto, Canada, viser at førsteklasse-kabiner på passasjerfly kan være ytterst provoserende.

Effekten blir særlig tydelig når reisende med billigbilletter må passere de brede, behagelig polstrede setene, på sin vei til sine egne beskjedne sitteplasser.

Dette beskrives på nettstedet Gizmodo, som omtaler rapporten, som «walk-of-shame» eller «skammens parade».

Anti-sosial oppførsel - Eksponering for slik ulikhet kan trigge anti-sosial oppførsel, skriver forskerne i sin rapport, som er presentert i den vitenskapelige journalen Proceedings of the National Academy of Sciences i USA.

Den anti-sosiale oppførselen det er snakk om, går under navnet «air rage» - som kan oversettes med «flyraseri».

- Fysisk ulikhet på fly - det vil si, eksistensen av en førsteklasse-kabin, assosieres med hyppigere forekomst av hendelser med flyraseri på økonomi-klasse, heter det i sammendraget av rapporten.

Verken i skandinaviske SAS eller norsk-baserte Norwegian Air Shuttle kjenner de seg igjen i denne beskrivelsen.

- Hypotetisk - Vi har jo ikke første klasse, så problemstillingen er bare hypotetisk for oss, sier Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Dagbladet.

Derimot har Norwegian en «Premium Kabin» med blant annet bedre beinplass, tre-retters middag - og høyere pris.

- Dette har jeg ikke hørt om, sier SAS' informasjonssjef Knut Morten Johansen. Heller ikke SAS opererer med første klasse-kabiner, men med «business class».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rammer også 1. klasse Interessant nok tyder forskningen på at flyraseri framkalt av førsteklasse-kabiner, også rammer passasjerer som selv reiser på første klasse.

- Plasseringsmessig ulikhet - boarding fra fronten (som krever at man går gjennom første klasse-kabinen) i motsetning til midt i flyet - øker også oddsene betydelig for flyraseri på både økonomi- og førsteklasse. Vi viser at et fysisk design som understreker ulikhet kan trigge antisosial oppførsel ombord i fly, heter det i forskernes sammendrag.

Dataene som ligger til grunn for forskningen er et stort antall rapporterte tilfeller av fly-raseri fra et stort, internasjonalt flyselskap.

Sosialt mikrokosmos Forskerne har tatt utgangspunkt i å se et moderne fly som et sosialt mikrokosmos som gjenspeiler et klassebasert samfunn, og mener at en tiltakende forekomst av flyraseri kan forstås ved å se det i dette perspektivet.

Johansen i SAS er inne på et beslektet resonnement:

- Dette kan vel kanskje være utslag av misunnelse.

Han forklarer at SAS som et skandinavisk selskap ikke vil ha «ekstremt store forskjeller», men at det også blant vanlige reisende er et ønske om bekvemmelighet utover det som tilbys på økonomiklasse.

SAS-råd om flyraseri SAS' Knut Morten Johansen har et råd til dem som passerer gjennom en førsteklasse-kabin og kjenner at et flyraseri er i ferd med å bygge seg opp.

Heller enn å hisse seg opp, foreslår han å spare nok poeng til selv å kunne reise på førsteklasse en gang:

- Se på det som noe du kan ønske deg som en drømmeopplevelse en eller annen gang.