Skandalebroen

Den gigantiske Øresundforbindelsen går mot stortap. Fire av fem trafikanter velger nemlig ferja framfor å kjøre over det prestisjefylte milliardprosjektet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Konsortiet bak Øresundforbindelsen taper 170 000 kroner - hver dag - på at fire av fem trafikanter velger de gamle fergene framfor tunnel- og broforbindelsen, skriver Aftonbladet i dag.

Avgiftene for å kjøre over er for noen så avskrekkende at man på svenskesiden har måttet åpne for å la folk snu og kjøre tilbake igjen. Flere som tidligere pendlet over Øresund har nå valgt å innstallere hjemmekontor i stedet.

For at broa ikke skal gå med underskudd må det passere 550 tunge lastebiler hver dag. Men mange transportselskaper velger å la sjåførene ta ferja i stedet. Da får de tatt sin lovpålaagte hvile, de sparer penger - ferjeselskapene gir i motsetning til broselskapet gode rabatter til storkunder - og trailerne slipper å ta den omveien fastlandsforbindelsen faktisk er.

<B>DYR BRO: Noen snur ved bomstasjonen. Andre tar ferga i stedet. Øresundforbindelsen sliter med inntjeningen.