TURBULENT LOGO: Volkswagen har vært innom flere skandaler siden folkevogna så dagens lys før Andre verdenskrig. Foto: Torbjørn Grønning / Dagbladet
TURBULENT LOGO: Volkswagen har vært innom flere skandaler siden folkevogna så dagens lys før Andre verdenskrig. Foto: Torbjørn Grønning / DagbladetVis mer

Skandalen begynte med Hitlers boble - «Lille-Hitler»

Volkswagens historie begynte med en svindel, og firmaet har fram til våre dager vært rammet av stygge skandaler. Det begynte med bobla - eller skulle vi heller si «Lille-Hitler»?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
Har du allerede abonnement?   Logg inn

BERLIN (Dagbladet): Hadde der Führer på den internasjonale bilutstillingen i Berlin et år tidligere uttalt seg bramfritt om bilindustriens framtid, tok han på messa i 1934 rennafart, og sa rett ut at han selv ville sørge for at landet kom til å produsere en bil for hele folket. Helt konkret, hadde diktatoren tenkt seg en familiebil med 24 hestekrefter og plass til fire mennesker.

Prisen måtte ikke bli høyere enn 1000 riksmark - slik at også arbeiderklassen skulle komme seg på hjul.

Den etablerte industrien så med mistenksomhet på prosjektet, og for å vise Hitler at ideen hans var dårlig, hyret de inn ingeniøren Ferdinand Porsche for å bygge et par prototyper - og bevise at en billigbil ville bli minst dobbelt så dyr som antatt.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn