Skandaler i kø

Romeriksporten vil ikke bli tett. Nå må arbeiderne fjerne ferdiglagte skinner, pukkstein og kabler for å kunne fortstette tetningsarbeidet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg trenger vel ikke engang å si at dette er frustrerende. Men jobben må gjøres, sier Tom W. Pedersen, HMS-koordinator i NSB Gardermobanen .

I første omgang skal det fjernes mellom 5000 og 6000 kubikk med stein. Det vil si godt over 500 lastebillass med stein. Om lag en halv kilometer med kabler og skinneganger i høyre del av tunnelen må også fjernes før tetningsarbeidet under Puttjern og Lutvann kan fortsette.

- Dette må gjøres for å kunne komme inn igjen med de store hjulvognene som brukes i tetningsarbeidet. Maskinene kan ikke kjøre på pukksteinen, og kabelkanalene kan ødelegges av tyngden på maskinene, sier informasjonsdirektør Ove Narvesen i NSB Gardermobanen.

Pukksteinen ble kjørt inn før Norges vassdrags- og energiverk (NVE) slo fast at videre tetning var nødvendig før konsesjonsvilkårene var oppfylt. Dermed er flere ukers arbeid gjort til ingen nytte.

- Jeg har vært med på å kjøre steinen inn. Og nå kjører jeg den ut igjen. Det er en del av jobben. En kan ikke tenke for mye på det, sier lastebilsjåfør Bo Johansson, mens han venter på at lastebilen fylles opp med pukk.

Også under Hellerud, hvor rundt 70 hus har fått setningsskader etter arbeidene i Romeriksporten, er det aktuelt å gjenoppta tetningen.

- Der er alt av skinner og kabler ferdiglagt, men installasjonene må ut igjen hvis vi må ettertette der også, sier informasjonsdirektør Narvesen.

Hvordan ettertetningen skal foregå framover er ikke avgjort. Men fram til ekspertgruppa kommer med sine konklusjoner, vil dagens injeksjonsmetode bli brukt.

UT IGJEN: Over 500 lass pukkstein må ut igjen av Romeriksporten. Før tetningsarbeidet kan fortsette, må en halv kilometer skinnegang fjernes.