PROBLEMHELIKOPTER: Flere piloter som flyr Sikorsky S-92 i Nordsjløen rapporterer om alvorlige helseplager. Foto: Privat
PROBLEMHELIKOPTER: Flere piloter som flyr Sikorsky S-92 i Nordsjløen rapporterer om alvorlige helseplager. Foto: PrivatVis mer

- Skandaløst at bare én i tilsynet jobber med HMS

Flygere må få samme tilsyn som andre arbeidstakere, krever fagforeningen Parat.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Fagforeningen Parat, som med sine 3400 medlemmer i bransjen organiserer flest arbeidstakere innen luftfarten, mener det
er uakseptabelt at flygende personell ikke har den samme beskyttelse mot helsefarlig arbeidsmiljø som andre arbeidstakere.

- At bare en person i Luftfartstilsynet jobber med HMS er skandaløst. Det kan ikke gi de ansatte i bransjen det vernet de har krav på, sier nestleder i Parat, Vegard Einan.

Fagforeningen krever nå at  Luftfartstilsynet gjøres i stand til å utføre jobben sin, og flygende personell få samme tilsyn som andre norske arbeidstakere.

Dagbladet har de siste dagene satt søkelys på arbeidsmiljøet til pilotene i helikopterselskapet Bristow, som frakter oljearbeidere til og fra plattformene. Piloter i 30-årene har fått hjerteflimmer, og flygere er satt på bakken for godt med invalidiserende hørselsskader.

Flygerne i Bristow er organisert i Parat.

- De nye nordsjødykkerne - Jeg frykter at offshorepilotene kan bli de nye nordsjødykkerne. Nordsjøen går ikke rundt uten helikopterpilotene, sier Vegard Einan til Dagbladet.

Det er Luftfartstilsynet som har tilsynsmyndigheten på Helse-, Miljø- og Sikkerhetsarbeidet for flygende personell.

Ansatte som jobber om bord i fly og helikoptre har store og økende arbeidsmiljøbelastninger, påpeker Parat.

- Utviklingen med lengre arbeidsdager og mer produksjon, burde føre til strengere HMS-krav og bedre tilsyn av arbeidsmiljøet for flygende personell, sier Einan.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Godt tilsyn Luftfartstilynet viser til at de 12 august i fjor inngikk en samarbeidsavtale med Arbeidstilsynet, slik at de to tilsynene kan dra veksel på hverandres kompetanse når tilsyn med luftfartsbransjen skal utføres.

- I fjor hadde vi en ny HMS-ansatt som dessverre sluttet etter tre måneder. Vi jobber nå med å ansette en person som i tillegg til meg skal jobbe med HMS-spørsmål. Dette vil gi oss muligheten til å utføre et like godt tilsyn med arbeidstakere i bransjen som arbeidere i andre bransjer har, sier HMS-inspektør Torkjell Vik i Luftfartstilsynet til Dagbladet.

Parat krever også at Regjeringen sørger for at vibrasjonsforskriften blir gjort gjeldende for flygende personell, som for andre arbeidstakere.

- Tar det ikke på alvor Det er ingen ting som tyder på at det er mindre helseskadelig med vibrasjon i lufta enn andre steder, påpeker fagforeningen.

- Det ser ut som om myndighetene ikke tar dette på alvor og neglisjerer flygende personells rett til et godt arbeidsmiljø. Vi kan ikke akseptere at flygende personells helse ofres på bekostning av andre interesser, understreker Vegard Einan.

I går uttalte leder i arbeids- og sosialkomitéen på Stortinget, Robert Eriksson (Frp), at han vil konfrontere statsråden i Stortingets spørretime med at vibrasjonsforskriften ikke gjelder for flygende personell.

KRITISK: Nestleder Vegard Einan i Parat, som organiserer 3400 medlemmer innen luftfart, mener noe bør gjøres med pilotenes siyuasjon. Foto: Parat
KRITISK: Nestleder Vegard Einan i Parat, som organiserer 3400 medlemmer innen luftfart, mener noe bør gjøres med pilotenes siyuasjon. Foto: Parat Vis mer