Skandaløst

Det er ikke overraskende men like fullt skandaløst at Staten unnlot å få en forsikring om framtida for Edvard Munchs malerier, da det ble gitt konsesjon for at Kraft General Food skulle få overta Freia Marabou. Når man har sett hvordan det multinasjonale konsernet har tøyet konsesjonsvilkårene i etterhånd, viser det hvor viktig det er med forhåndregler også på dette punktet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Det forbauser heller ikke vår nye kulturminister Anne Enger Lahnstein er ukjent med at det eksisterer en slik samling. Dette bare bekrefter hvor lavt prioritert vernet av kulturelle nasjonalskatter er blant norske politikere, noe man for billedkunstens del særdeles tydelig ser med de forhold Nasjonalgalleriet og Museet for samtidskunst må arbeide under. Når det gjelder Munch har Staten heller ikke mye å vise til i kunstnerens levetid.

Tapeter og kunst

Ved siden Aulautsmykningen _ som ble reddet av privat finansiering etter at de statlige bevilgningene gikk til salens silketapeter _ fikk Munch bare utført denne ene monumentaloppgaven her til lands. Oppdraget fra Freia-gründeren Johan Throne Holst om å male 12 malerier til sjokoladefabrikkens kantine, ga ham dermed mulighet til å få realisert noen av de billedmessige idéer han lanserte i sin avviste Linde-frise fra 1904 og gjennom den store utstillingen ble holdt i Oslo i 1918.

Munch var på denne tida også opptatt av å nå en større offentlighet med sin kunst, og han arbeidet parallelt med utkast til en Arbeider-frise tiltenkt Oslo Rådhus. Da Freia-frisen som ble levert i 1923 _ og honorert med 80 000 kroner _ kom på sin endelige plass i ei nybygd kantine 11 år seinere, skrev en glad Munch følgende:«Funktionærene og alle på Freia er begeistret for dem. Og de smaa chocoladepiger, der spiser der, forstår billederne mer og mer. Det er Livsfrisen overført på et annet miljø».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer